یک متخصص فیزیوتراپی گفت: کم کردن ارتفاع پاشنه کفش و استفاده از کفش مناسب که تناسب درستی با پا داشته و نرم باشد، در جلوگیری از پیشرفت عارضه "بونیون" موثر است.

دکتر افشین رهبری در گفت و گو با ایرنا افزود: پوشیدن کفش های جلو باریک و پاشنه بلند، سبب انحراف انگشت بزرگ پا به طرف انگشت دوم و برجسته شدن مفصل مربوط به آن، همراه با درد و ناراحتی می شود که به این عارضه "بونیون" می گویند.
وی اظهار داشت: "بونیون"، همچون بسیاری از عوارض مفصلی، در زنان بیشتر از مردان دیده شده است و با وجودی که این عارضه در برخی خانواده ها بیشتر مشاهده می شود، اما ارثی بودن آن به اثبات نرسیده است.
وی افزود: بر این اساس، افرادی که دچار این عارضه می شوند، احتمالا انعطاف پذیری مفصلی کمتری نسبت به دیگران دارند.
این متخصص گفت: به دلیل نرم بودن و انعطاف پذیری بالای بافت های بدن در کودکی، این عارضه تقریبا در این سن دیده نمی شود و پس از بلوغ بروز می کند.
رهبری اظهار داشت: مهم ترین مشکلی که در بروز این عارضه وجود دارد، ضمن شکل نامطلوب پا که در قسمت جلو بسیار پهن و بد شکل می شود، درد نسبتا شدید به دلیل فشار کفش بر روی برجستگی مفصلی انگشت اول پا است.
وی افزود: گاهی این برجستگی قرمز رنگ و بسیار تحریک پذیر بوده و حتی ممکن است عفونی شود و گاه نیز، انحراف انگشت آنقدر زیاد می شود که بر روی انگشت دوم قرار گرفته و آن را به طرف پایین فشارمی دهد و منجر به بروز تاول و در نهایت میخچه در زیر انگشت دوم می شود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه با تغییر شکل مفصل، انگشت اول کار خود را بدرستی انجام نمی دهد، سایر انگشتان نیز در هنگام راه رفتن وزن بیشتری را متحمل شده و درد در ناحیه جلوی کف پا بروز می کند.
رهبری یادآور شد: در صورتی که تغییر شکل حاصله غیرقابل برگشت شده باشد و یا اقداماتی همچون استفاده از کفش های مناسب سبب کاهش درد و ناراحتی نشود، جراحی می تواند به درمان فرد کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از جراحی در 85 درصد موارد موفقیت آمیز بوده و سبب کم شدن پهنای جلوی پا و کاهش قابل ملاحظه درد و ناراحتی می شود، هرچند که ممکن است درد به طور کامل از بین نرود و یا قدرت انگشت بزرگ پا برنگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha