یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 131091

استفاده بدون مجوز از هورمون یا گاز اتیلن اتفون قاچاق شده از چین برای رنگ بخشی کاذب به گوجه فرنگی های نارس، سبب شد تا اطلاعات هشدار دهنده دیگری در باره واردات بی رویه سموم کشاورزی به صورت قاچاق و غیرقاچاق از این کشور آشکار شود که کاربرد بدون مجوز و غیرسالم آن در عرصه کشاورزی و باغداری می تواند این سموم را تا سفره ها و جان مردم بکشاند.

سلامت نیوز: استفاده بدون مجوز از هورمون یا گاز اتیلن اتفون قاچاق شده از چین برای رنگ بخشی کاذب به گوجه فرنگی های نارس، سبب شد تا اطلاعات هشدار دهنده دیگری در باره واردات بی رویه سموم کشاورزی به صورت قاچاق و غیرقاچاق از این کشور آشکار شود که کاربرد بدون مجوز و غیرسالم آن در عرصه کشاورزی و باغداری می تواند این سموم را تا سفره ها و جان مردم بکشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بهره گیری از ماده ای شیمیایی هورمونی وارداتی از چین برای خوش رنگ کردن گوجه فرنگی، باعث نگرانی های مردم در مصرف گوجه شده است و این در حالی است که وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد هنوز واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده اند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه گفت: هم اکنون در انتظار جوابیه معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی تایید شود.

محمدعلی باغستانی در گفت وگو با ایرنا، درباره مصرف گاز اتیلن و اینکه این گاز برای تولید گوجه فرنگی مضر است یا خیر، افزود: گاز اتیلن (اتفون) با نام تجاری (Finish)که از کشور چین وارد می شود، نوعی ماده شیمیایی هورمونی است که از آن برای عمل آوری برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی استفاده می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون هورمون اتفون (گاز اتیلن) به صورت قاچاق وارد کشور می شود، هرچند وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات تاکنون مجوزی برای واردات این ماده شیمیایی به کشور صادر نکرده اند.

وی اضافه کرد: چندی پیش برای جلوگیری از مصرف این ماده، سازمان حفظ نباتات نامه ای را برای معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت ارسال کرد و قرار شد با پیگیری و بررسی های وزارت بهداشت تاییدیه مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی داده و یا عدم مصرف این گاز نیز از طریق این وزارتخانه تعیین تکلیف و مشخص شود.

به گفته باغستانی، این ترکیب باید توسط هیات نظارت بر سموم کشور مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت امکان استفاده ثبت شود.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: وزارت بهداشت رفرنس تشخیص دهنده مسایل بهداشت مواد غذایی انسان است، بنابراین مصرف یا عدم مصرف این ترکیب باید از طریق این سازمان مورد تایید قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این موضوع توسط مسئولین وزارت بهداشت در دست پیگیری قرار دارد تا مصرف این ترکیب را برای گوجه فرنگی تایید کنند.

باغستانی با بیان اینکه 90 درصد سموم مصرفی کشور ما از چین وارد می شود، گفت: به تازگی نیز نامه ای از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه مصرف ترکیب اتفون (گاز اتیلن) مورد تایید است یا خیر، مورد پیگیری قرار گرفت و هم اکنون در انتظار پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه وزارت بهداشت ترکیب این هورمون را برای تولید گوجه فرنگی در دست بررسی دارد، معتقد است باید کشاورزان از مصرف این ترکیب تا اطلاع ثانوی در تولید گوجه فرنگی خودداری کنند.

باغستانی افزود: در این راستا سازمان حفظ نباتات بخشنامه ای برای تمام کشاورزان و فروشندگان سموم کشور برای جلوگیری از فروش و مصرف گاز اتیلن تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است.

با توجه به سابقه چین در عرصه محصولات و تولیدات ناسالم از جمله شیرخشک نوزادی حاوی پودر ملامین که در این کشور سبب مرگ چندین کودک شد و موارد مختلف دیگر به دلیل نبود نظارت کافی، رعایت نشدن استانداردهای زیستی و سودجویی بسیار زیاد برخی واردکنندگان کالای قاچاق، واردات 90 درصدی سموم کشاورزی ازچین با احتمال زیاد ماندگاری در محصولات و تولیدات کشاورزی و باغی پس از برداشت و حتی شستشوی قبل از مصرف به دلیل نفوذ در لایه های درونی می تواند مخاطره برانگیر باشد و اقدام فوری مسئولان را می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha