یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 131108

توصیف بالینی واضحی برای اصطلاح کدری مغز (Brain Fog) یا (Mental Fog) وجود ندارد. این یک اصطلاح رایج است که مردم از آن برای توصیف حالت ضعیف شدن ذهن استفاده می‌کنند. به بیان دیگر این اصطلاح به حالت سردرگمی، ضعیف شدن حافظه یا ناتوانی در تمرکز کردن گفته می‌شود.

سلامت نیوز: توصیف بالینی واضحی برای اصطلاح کدری مغز (Brain Fog) یا (Mental Fog) وجود ندارد. این یک اصطلاح رایج است که مردم از آن برای توصیف حالت ضعیف شدن ذهن استفاده می‌کنند. به بیان دیگر این اصطلاح به حالت سردرگمی، ضعیف شدن حافظه یا ناتوانی در تمرکز کردن گفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، فعالیت مغز به عوامل متعددی ارتباط دارد. احتمال دارد کدری مغز بر اثر تضعیف عملکرد مغز، نبود توازن در تولید هورمون‌های مغز، ضعیف شدن تولید انرژی در داخل مغز و کاهش انتقال اکسیژن و گلوکز به سلول‌های مغز، باشد.

علایم

*فراموش کردن موقتی اسم ها، آدرس، وقت قرار، صحبت‌های دیروز

* یاری نکردن حافظه برای به یاد آوردن خاطرات گذشته

* هنگام حرف زدن، فراموش کردن آن چه می‌خواستید بگویید

* مشکل تمرکز هنگام خواندن

* مشکل در یادگیری موضوعات جدید

* گم شدن در محیط هایی که با آن آشنا هستید

* به سختی یاد آوردن آنچه سر زبانتان بوده است

* کندی در تصمیم گیری و یادگیری

* قاطی کردن یا فراموش کردن کلمات

* احساس خستگی مفرط با کوچک‌ترین فعالیت ذهنی

* مشکل در تمرکز کردن و کم شدن توجه

این علایم کدری مغز همانند اختلال در یادگیری، عقب ماندگی ذهنی یا بیماری ذهنی دیگر نیست.

علل:

* کمبود خواب: خواب برای سلامت فیزیکی، ذهنی و عاطفی مهم است. کمبود خواب باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. خواب کافی برای شارژ شدن مجدد لازم است و کمبود آن بر عملکرد ذهن تاثیر می‌گذارد.

* مصرف مواد مخدر: این داروها تاثیرهای متفاوتی روی مغز دارد. بعضی از آن‌ها میزان فعالیت سیستم عصب را کاهش می‌دهد در حالی که برخی ازداروها به طور موقت و بیش از حد تحریک می‌کند.

کدری مغز می‌تواند روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها بعد از مصرف این مواد ادامه پیدا کند.

داروهای تجویزشده:

داروها نیز می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. در اغلب موارد تاثیرگذاری آن مانند موادمخدر شدید و غیرقابل کنترل نیست. مسکن ها، داروهای آرام بخش، ضداضطراب، ضد افسردگی و ضد روانپریشی تاثیر زیادی بر فعالیت مغز می‌گذارد.

اما برخی داروها که برای درمان مشکلات سیستم عصبی تجویز شده است، می‌تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند.

فعالیت شدید ذهنی:

هر نوع فعالیت ذهنی شدید و طولانی که همراه با خستگی مفرط فیزیکی باشد می‌تواند به کدری مغز منجر شود. با خواب خوب شبانه و روش‌های آرام بخشی این مشکل قابل رفع است.

استرس‌های عاطفی:

استرس‌های عاطفی می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر فعالیت ذهنی بگذارد. این نوع استرس می‌تواند بر اثر مشکلات زناشویی یا مرگ ناگهانی عزیزی و... به وجود بیاید.

پایین بودن قند و اکسیژن مغز

برای عملکرد بهتر مغز، نیاز به اکسیژن رسانی کافی و دریافت گلوکز است. حتی افت لحظه‌ای اکسیژن رسانی و افت قند می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. بنابراین، هر ناراحتی که قند و اکسیژن خون را کاهش می‌دهد، می‌تواند بر فعالیت طبیعی مغز تاثیر بگذارد و به کدری مغز منجر شود. کدری مغز را می‌توان در بیماری تنفسی، قلبی- عروقی و مشکل غدد درون ریز مشاهده کرد. کیفیت پایین هوای تنفسی، رژیم‌های سخت، گرسنگی به مدت طولانی و کمبود ماده مغذی می‌تواند باعث تضعیف ذهن شود.

علل دیگر:

* کم خونی شدید * بیماری مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون * افسردگی * آسیب یا ضربه مغزی * دیابت * مسمومیت با فلزات سنگین *سکته قلبی *پرکاری تیروئید *بیماری کبدی * مننژیت * آپنه خواب * سکته * کمبود ویتامین B12 * لوپوس * میگرن * یائسگی * اضطراب * ام اس * بی خوابی *حساسیت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha