دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران با حضور متخصصان این رشته صبح روز چهارشنبه اول آبان ماه در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر پیمان امیدوار، دبیر اجرایی «دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران» گفت: در حال حاضر آزمایشگاه‌های تشخیص طبی قادرند با اندازه‌گیری خون مادر باردار و سنجش آن با نتایج سونوگرافی و نیز پارامترهایی از قبیل وزن، نژاد، مصرف سیگار، دیابت و چند قلوزایی مادر، به كمك یك برنامه نرم افزاری پیشرفته، ریسك داشتن جنین با «سندروم داون» و چند مشكل ژنتیكی دیگر را در وی تخمین بزنند.

وی افزود: متخصصان آزمایشگاهی با كمك این نرم افزار قادرند با ارائه جواب و توضیح نموداری آن، پزشكان زنان و زایمان را در تصمیم‌گیری‌های بعدی خود راهنمایی كنند.

وی ادامه داد: هم اكنون انجمن های علمی و تخصصی زنان در كشورهای پیشرفته به طور موكد توصیه می‌كنند از این تست به عنوان تست ابتدایی و غربالگر در تمام سنین بارداری استفاده شود.

دكتر امیدوار، بهترین زمان برای انجام این آزمایش را بین هفته 16 تا 18 بارداری عنوان و خاطرنشان كرد: در صورتی كه تست در این زمان انجام شود، صحیح‌ترین نتایج را به دست می‌دهد، اما می‌توان تست را از هفته 14 تا 20 و به ندرت در هفته 21 نیز انجام داد.

وی گفت: 75 درصد از شیوع نوزادان مبتلاء به سندرم داون مربوط به مادران زیر 35 سال است كه وجود این تست و استفاده از آن در آزمایشگاه می‌تواند، سبب كاهش مخاطرات جسمی و روحی فرد باردار و افزایش اطلاعات پزشك نسبت به بیمار خود و در نهایت كاهش تبعات اجتماعی و اقتصادی آن برای جامعه شود.

دبیر اجرایی دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران با اشاره به برپایی همایش امسال انجمن آسیب شناسی ایران یادآورشد: طرح چنین مباحثی در كنار دیگر مباحث نوین این رشته موجبات اعتلای رشته آسیب شناسی را در ایران فراهم می آورد.

دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران كه روز چهارشنبه اول آبان ماه از سوی انجمن آسیب شناسی ایران در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گشایش یافت تا روز سوم آبان ماه به كار خود ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha