یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 131117

سلامت نیوز: -

الان در جامعه، ما با شیوع بالای دیابت در دو نوع یک و دو مواجه هستیم. دیابت نوع یک دیابتی است که معمولاً در سنین پایین (کودکی و نوجوانی) رخ می دهد. در این نوع دیابت، عوامل ژنتیکی و محیطی و همچنین سیستم ایمنی بدن باعث می شوند تا سلول‌هایی که هورمون انسولین ترشح می کنند از بین بروند. بدن فرد دیگر انسولین تولید نمی کند و فرد مبتلا به دیابت می شود. اما دیابت نوع دو که 90 تا 95 درصد فراوانی افراد دیابتی را تشکیل می دهد، معمولاً در سنین بالا رخ می دهد. در این حالت، سلول های ترشح کننده انسولین کاملاً از بین نمی روند، اما ترشح انسولین تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی کم می شود. در این نوع دیابت، سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن دخیل می باشند. دیابت نوع دو به میزان زیادی قابل پیشگیری می باشد. البته با شیوع چاقی در سنین پایین، موارد ابتلا به دیابت نوع دو در سنین پایین نیز به فراوان دیده می شود.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر مریم ابوالحسنی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در برنامه «فراسو» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت با بیان اینکه دیابت نوع دو که سابقه خانوادگی افراد دخیل می باشد، قابل پیشگیری نیست و با مداخلاتی مانند ورزش هم نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد، گفت: یکی از مهمترین فاکتورهای خطر در این نوع از دیابت، چاقی و افزایش وزن می باشد که می توان با انجام ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب آن را کنترل کرد. ورزش می تواند با افزایش سوخت و ساز قند خون، حساسیت سلول های عضلانی به مصرف انسولین را بالا ببرد که در نتیجه قند خون کاهش می یابد. ورزش حتی می تواند ترشح انسولین در لوزالمعده را بالا ببرد. بطورکلی، ورزش هم با کنترل فاکتورهای خطر و هم با تاثیر روی سیستم هورمونی بدن به خصوص انسولین، می تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو موثر باشد.


وی افزود: ورزش هایی که برای پیشگیری از ابتلا به دیابت توصیه می شود، برای افراد سالم می باشد که بیماری های دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی و بیماری های کلیوی ندارند. در انجام ورزش توصیه می شود افراد از ورزش های هوازی و قدرتی استفاده کنند. ورزش های هوازی مانند پیاده روی تاثیر بسیار خوبی در این زمینه دارند. افراد حداقل سه تا پنج روز در هفته و در هر روز حداقل به مدت 30 دقیقه، برنامه هوازی منظم داشته باشند. دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل (دویدن سبک)، شنا و راه رفتن در آب، از دیگر ورزش های هوازی می باشند. همچنین توصیه می شود افراد 2 تا 3 روز در هفته ورزش های قدرتی مانند ورزش با دمبل انجام دهند. در ورزش های قدرتی زمان مهم نیست، بلکه تعداد ست ها و تکرار آن مورد تاکید می باشد. بهتر است هر عضله در یک تا دو ست و در هر ست، 8 تا 15 بار تمرین داده شود. در ورزش های قدرتی، در هر جلسه باید عضله های متفاوت تمرین داده شوند. چون بعد از ورزش قدرتی بدن احتیاج به ریکاوری (بازسازی) دارد. انتخاب وزنه باید توسط متخصص و با توجه به وضعیت بدنی افراد تعیین شود.


ابوالحسنی با بیان اینکه علاوه بر انجام ورزش های قدرتی و ترکیبی، ورزش انعطاف پذیری بدن (ورزش های کششی) نیز در هر روز هفته انجام شود تا آمادگی بدن برای انجام ورزش های هوازی و قدرتی بالا برود، گفت: ورزش کششی برای هر عضله چهار بار و هر بار در 10 ثانیه انجام شود.


البته این ورزش ها برای افراد سالم می باشد. دیابت یک فاکتور خطر برای ابتلا به انواع بیماری ها نظیر بیماری های قلبی عروقی می باشد. بنابراین پس از ارزیابی های پزشکی در افراد دیابتی، در ابتدا یک تست ورزش تشخیصی انجام می شود و بر اساس این تست، ورزش مناسب به بیمار تجویز می شود. بیماران دیابتی که انسولین مصرف می کنند، حتماً زیر نظر پزشک به ورزش بپردازند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با بیان اینکه بهتر است قند خون ناشتا زیر 100 باشد که البته در بعضی منابع پزشکی عدد زیر 110 را نرمال می دانند، گفت: اگر قند خون ناشتا بیشتر از عدد 126 باشد، از آن به عنوان دیابت آشکار نام می برند. اگر فرد در حالت ناشتا، دارای قند خون پایین (زیر 100) و بالا (بالای 250) باشد، ابتدا باید قند خون وی کنترل شود و سپس به ورزش بپردازد. ورزش درحالت قند خون زیر 100 و بالای 250، حتی احتمال به کما رفتن و افت شدید قند خون را نیز در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha