روانشناس بالینی گفت: ایجاد رابطه مؤثر یکی از مهارت‌های زندگی است که یادگیری آ‌ن می‌تواند موجب سازگاری فرد با محیط شود. این رابطه مستلزم مهارت‌هایی مانند انتقال درست پیام، گوش دادن فعال، همدلی، رازداری و صداقت است.

سلامت نیوز: روانشناس بالینی گفت: ایجاد رابطه مؤثر یکی از مهارت‌های زندگی است که یادگیری آ‌ن می‌تواند موجب سازگاری فرد با محیط شود. این رابطه مستلزم مهارت‌هایی مانند انتقال درست پیام، گوش دادن فعال، همدلی، رازداری و صداقت است.

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ضرورت یادگیری مهارت‌های زندگی، اظهار داشت: یادگیری مهارت‌های ارتباطی موجب سازگاری فرد می‌شود و افرادی که این مهارت‌ها را می‌آموزند می‌توانند در روابط میان‌فردی موفق‌تر باشند.

وی ادامه داد: انسان موجودی اجتماعی است و در گروه‌هایی مانند خانواده، جامعه، محیط شغلی و ... عضویت دارد رابطه مؤثر موجب می‌شود تا افراد نیازهای یکدیگر را درک کرده، با یکدیگر تبادل‌نظر کنند بنابراین رابطه مؤثر در پایداری یک سازمان مؤثر است.

* چرا برخی افراد در ایجاد رابطه مؤثر ناکام‌ هستند؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: رابطه مؤثر وقتی رخ می‌دهد که پیام‌ها به درستی منتقل شوند یعنی آنچه در ذهن فرستنده است به ذهن گیرنده نیز منتقل شود. وقتی پیام‌ها و اطلاعات به درستی مبادله نشوند ممکن است موجب سوءتفاهم و ایجاد تعارض شده که این موضوع در نهایت موجب عدم رضایتمندی در روابط و فروپاشی سازمان می‌شود.

وی افزود: یکی از ملاک‌های سلامت یک سیستم وجود روابط مؤثر میان اعضای آن است بنابراین اعضای یک سازمان برای انسجام و عدم فروپاشی نیازمند برقراری رابطه مؤثر هستند.

* تبادل احساسات با ارتباط مؤثر

این روانشناس بالینی اظهار داشت: در ارتباطات مؤثر با دیگران می‌توانیم احساسات خود را رد و بدل کنیم مثلاً معلمی که رابطه مؤثری با دانش‌آموزان خود برقرار می‌کند بهتر می‌تواند اطلاعات و احساسات خود را منتقل کند یا پزشکی که قادر به برقراری رابطه مؤثر است علاوه بر اینکه در درمان موفق‌تر خواهد بود می‌تواند حس خود را به بیمار منتقل کند.

* برای ایجاد رابطه مؤثر خوب گوش دهید

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به گوش دادن فعال برای ایجاد رابطه مؤثر گفت: فردی که می‌تواند خوب گوش دهد رابطه بهتری برقرار می‌کند گاهی افراد موقع گوش دادن به دیگران درگیر قضاوت می‌شوند یا به دنبال پاسخی برای او می‌گردد این در حالی است که گوش دادن مؤثر زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن ما درگیر قضاوت و ارائه پاسخ به طرف مقابل نباشد.

* با همدلی رابطه مؤثر برقرار کنید

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: همدلی یکی از مهارت‌هایی است که در ایجاد ارتباط مؤثر اهمیت دارد با همدلی می‌توانیم خود را جای دیگران گذاشته و احساسات آنها را درک کنیم. همدلی یعنی توانایی درک آنچه طرف مقابل می‌گوید.

* رازدار باشید

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: رازداری یکی از عوامل مهم در ایجاد رابطه مؤثر است چرا که افراد رازدار می‌توانند اعتماد طرف مقابل را جلب کنند برعکس افرادی که راز دیگران را افشا می‌کنند قابل اعتماد نبوده بنابراین نمی‌توانند در روابط بین‌فردی موفق باشند.

* صداقت رمز برقراری رابطه موثر است

 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک رابطه مؤثر مستلزم دادن اطلاعات خوب، مؤثر و درست به طرف مقابل است صداقت در این میان اهمیت بسیاری دارد و موجب تداوم رابطه مؤثر می‌شود همچنین افراد باید در ایجاد رابطه مؤثر با دیگران به منافع دو طرف نگاه کنند و به برقراری رابطه‌ای فکر کنند که نتیجه آن برد- برد است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در روابط خود صحبت‌های دیگران را جمع‌بندی کرده، احساسات آنها را منعکس و به آنها بازخورد می‌دهند در ایجاد رابطه مؤثر موفق‌ترند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha