یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 131137

ویتامین B5 یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی برای حفظ سلامت بدن است.

سلامت نیوز: ویتامین B5 یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی برای حفظ سلامت بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ویتامین B5 از جمله ویتامین‌هایی است که برای تولید گلبول‌های قرمز ضرورت دارد و به بدن کمک می‌کند که غذای مصرفی را به انرژی تبدیل کند. سایت «هلث لاین» در مطلبی آورده است ویتامین B5 غیر از فوائد ذکر شده کاربردهای دیگری نیز برای بدن دارد که می‌توان به حفظ سلامت پوست، مو و چشم‌ها و همچنین عملکرد صحیح کبد و سیستم عصبی اشاره کرد.

ویتامین B5 یکی از هشت ویتامین گروه B است. تمامی ویتامین‌های B به بدن کمک می‌کنند تا پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را به انرژی تبدیل کند. از دیگر فوائد این ویتامین کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش است. این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که می‌توان آن را از طریق رژیم‌های غذایی در بدن جذب کرد. ویتامین B5 در بسیاری از سبزیجات به خصوص بروکلی و خانواده کلم‌ها پیدا می‌شود. سایر منابع غنی از این ویتامین شامل قارچ، مغز خشکبار، لوبیا، نخود، عدس، گوشت،‌ لبنیات و تخم‌مرغ هستند.

تمامی ویتامین‌های B‌ در آب حل می‌شوند و بهترین راه که می‌توان میزان کافی ویتامین B5‌ را وارد بدن کرد استفاده از رژیم‌های غذایی روزانه سالم و متعادل است. همچنین در صورتیکه بدن دچار کمبود ویتامین B5 شود این کمبود را با علائمی همچون سردرد، خستگی، اختلال در همکاری ماهیچه‌ای و تحریک پذیری نشان می‌دهد. علاوه بر این در صورت ابتلا به عارضه‌ها و مشکلاتی از جمله آلرژی، آکنه، گرفتگی پا، پایین بودن قندخون و فشارخون، التهاب مفاصل، بیماری پارکینسون و کندیِ درمان زخم می‌توان از مکمل‌های ویتامین B5 مصرف کرد.

موسسه مایوکلینیک و موسسه ملی سلامت اعلام کردند شواهد کمی وجود دارد که نشان دهنده فوائد ویتامین B5‌ برای درمان عوارض و بیماری‌ها باشند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این ویتامین در درمان روماتیسم مفصلی و اختلال کم توجهی ناشی از بیش فعالی مفید است هرچند لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha