وزیر بهداشت گفت: افزایش ۷۰ درصدی بودجه وزارت بهداشت صحت ندارد. نباید با این اخبار در مردم توقع بی‌جا ایجاد کنیم، این اخبار را مثبت نمی‌دانم و این امر از آسیب‌های طرح تحول می‌تواند باشد.

افزایش ۷۰ درصدی بودجه وزارت بهداشت صحت ندارد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: افزایش ۷۰ درصدی بودجه وزارت بهداشت صحت ندارد. نباید با این اخبار در مردم توقع بی‌جا ایجاد کنیم، این اخبار را مثبت نمی‌دانم و این امر از آسیب‌های طرح تحول می‌تواند باشد.
  به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید حسن هاشمی امروز در حاشیه اجلاس رؤسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد نقد طرح تحول سلامت گفت: تیمی که دارد این برنامه را اجرا می‌کند کم تعداد است و پرشمار نیست، از طرفی نبود زیرساخت IT وجود دارد که یکی از مهمترین زیرساختهایی است که در مدیریت و نظارت بر منابع مالی و انسانی می‌تواند کمک کند.

وی افزود: از دیگر نقدهایی که می‌تواند به این طرح وارد کرد این است برای اینکه بتوانیم تجویز دارو، نوع و توزیع آن را کنترل کنیم و از درمانهای غیرضروری پیشگیری کنیم به زیرساخت IT نیازمندیم.

وزیر بهداشت گفت: شبکه بهداشتی کاملی هم نداریم، اگر شبکه بهداشت منحصر به روستاها نبود و در کل کشور این امکان وجود داشت به راحتی می‌توانستیم تمام برنامه‌های خوب وزارت بهداشت را بهتر و سریعتر اجرا کنیم، در واقع بخشی از همین نیروی کمی هم که داریم صرف ایجاد زیرساخت می‌شود.

هاشمی در مورد دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت: مهمترین دستاورد کاهش پرداخت از جیب مردم بوده و اینکه باور کردند دروغ نمی‌گوییم، هدف ما این است که بخشی از نارضایتی گذشته را جبران کنیم و حاصل آن رضایتمندی مردم شده است.

هاشمی تصریح کرد: دوست داشتیم سلامت در اولویت دولت باشد اما اینکه محور باشد علاقه‌ای نداشتیم و نگران آن هستیم که آسیب ببینیم چرا که گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند.

هاشمی گفت: انتقاد کردن راحت است اما وقتی وارد میدان می‌شویم، سخت است. وظیفه ما فکر کردن به هدف و برنامه است. باید همکاران ما مراقب باشند تا وارد حاشیه‌ها نشوند، به طور مثال در مورد روغن پالم و اطلاع رسانی ما تردید کردیم که در صادرات اثر سوء گذاشته باشد در حالی که می‌بینیم به کاهش 30 درصدی روغن پالم نزدیک می‌شویم و تا پایان سال به این هدف می‌‌رسیم بنابراین حاشیه‌سازی‌ها نباید باعث شود از هدف دور شویم.

وزیر بهداشت در مورد بسته بیماران صعب‌العلاج گفت: عدم اجرای کامل این بسته به دلیل آماده نبودن زیرساخت آن است، اینکه بگوییم یکسری دارو در بخشی از مردم رایگان شود کار راحتی است اما نیازمند زیرساخت است، هم‌اکنون 70 مرکز برای تامین و ارائه تجهیزات پزشکی و داروی این بیماران مشخص شده و آماده‌سازی آنها شروع شده است.

هاشمی در مورد آمار بالای زائران ایرانی که به کربلا مشرف شدند، گفت: امیدوارم سالهای آینده با برنامه ریزی بهتر مردم را برای رفتن به عتبات تشویق کنیم،علاوه بر مسائل امنیتی، نگرانی های زیادی داریم، نیروهایی را مستقر کرده‌ایم اما توان ما در حد امکانات ما است.

هاشمی افزود: هلال احمر و 3 دانشگاه علوم پزشکی کمک کردند اما حجم زیادی از بار کنترل بر بیماری‌ها وجود دارد که در توان ما نیست.

وزیر بهداشت گفت: ما از این سفر مطلع شدیم که مردم رفته بودند به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم نشده بود، ما هم مثل مردم از صدا و سیما شنیدیم.

وی گفت: بیماری‌های واگیر از خطراتی است که وجود دارد، اکنون برای کنترل، آمادگی نسبی وجود دارد اما باید آمادگی کامل‌تر شود. ما هم مانند سایر دستگاه ها غافلگیر شدیم در حالی که باید با هماهنگی کامل دولت این اتفاقات بیفتد.

هاشمی به زائران توصیه کرد: نباید عجله کنند، امکانات مرزی ایران و عراق برای این تعداد زائر بسیار محدود است.

وی همچنین در مورد انتظارات حوزه سلامت در بودجه گفت: انتظارات وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌ها برآورده نشده اما باید واقع‌بین باشیم و اعتبارات ما حداکثر در حد اعتبارات سال قبل است.

وزیر بهداشت گفت: علاقه‌مندیم در سال آینده در مورد دندانپزشکی و ارتقای ویزیت برنامه‌هایی اجرا کنیم که با این اعتبار بعید می‌دانم اتفاق بیفتد.

هاشمی در مورد رقم رشد بودجه در سال اینده گفت: برخی رشد 70 درصدی را اعلام کردند که درست نیست، نباید با این اخبار در مردم توقع بی‌جا ایجاد کنیم، این اخبار را مثبت نمی‌دانم و این امر از آسیب‌های طرح تحول می‌تواند باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha