پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13122

رییس کنگره سالانه انجمن دندانپزشکی ایران گفت: مطالعات نشان می دهد که ‌ سلامت دندان ها فقط در مسواک زدن خلاصه نمی شود بلکه فرهنگ غذایی نیز دراین امر بسیار اهمیت دارد.

دکتر محمد رضا طاهریان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : باید در کنار مسواک زدن به فرهنگ و عادات غذایی هر منطقه نیز توجه کرد .
طاهریان اظهارداشت: در برخی مناطق ممکن است میزان خرید مسواک و خمیر دندان بیش از سایر مناطق باشد اما مشاهده می شود که پوسیدگی دندان ها در منطقه یاد شده بیشتر است که این موضوع در اکثر مواقع به علل مختلف از جمله فرهنگ و عادات غذایی باز می گردد.
وی به یک مطالعه در سال 86 اشاره کرد که در آن وضعیت دهان و دندان دو منطقه سیستان و بلوچستان و گیلان مورد بررسی قرار گرفت.
وی اظهارداشت : گیلانی ها بیشترین میزان خرید مسواک و خمیر دندان را در مقایسه با مناطقی مانند سیستان و بلوچستان داشته اند و در مقابل سیستان و بلوچستان از کمترین میزان این خرید برخوردار بوده است .
این دندانپزشک در ادامه گفت:‌ این در حالی است که به رغم مصرف بیشتر گیلانی ها از مسواک و خمیر دندان در این مطالعه مشاهده شده که پوسیدگی و مشکلات دندان آنها بیشتر از سیستان بلوچستان بوده است .
وی گفت:‌ این مطالعه نشان می دهد که عادات غذایی بر روی سلامت دندان ها بسیار تاثیر دارد و احتمالا عادات غذایی در گیلان به گونه ای است که سلامت دندان ها را به خطر می اندازد و باید در این راستا فرهنگ سازی شود .
طاهریان همچنین تاکید کرد:‌ نباید این نکته را فراموش کرد که گیلانی ها اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کردند با توجه به عادات غذایی شان از وضعیت بدتری در خصوص دهان و دندان برخوردار می شدند.
وی همچنین اظهارداشت :‌ از نظر وضعیت بهداشت دهان و دندان هنوز به استانداردهای لازم نرسیده ایم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha