مسوولین سازمان بهزیستی با بیان اینکه درجریان اجرای طرح پیشگیری از بیماری آمبلیوپی در12 سال گذشته درایران 105 هزار کودک مبتلا شناسایی شدند، اعلام کردند:سازمان بهداشت جهانی ، طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی ) در ایران را در خاورمیانه طرح برتر معرفی کرده است.

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از 12 سال پیش در کشور در حال اجراست که در کنار آن به همه انواع اختلالات بینایی مانند عیوب انکساری( شامل نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم) هم رسیدگی می‌شود.
طرح پیشگیری از تنبلی چشم درایران هرساله از اول تا پایان آبان ماه در سراسر کشور اجرا می شود.
دکتر " محمد نفریه " معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی در مراسم افتتاحیه این طرح در مهدکودک ویستا درتهران گفت : از ابتدای شروع طرح تاکنون 12 میلیون و 700 هزار کودک تحت پوشش قرار گرفته اند.
به گفته وی ، سازمان بهداشت جهانی ، طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی ) که در ایران اجرا شده را در خاورمیانه برتر اعلام کرده است.
نفریه تصریح کرد : دراین طرح تیم های سیار با حضور در روستاها و حتی میان عشایر توانستند 80 درصد از کودکان چهار تا شش ساله را تحت پوشش قرار دهند.
دکتر "زهرا نوع پرست " مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی نیز در این مراسم گفت : به دنبال اجرای این طرح تاکنون 350 هزار اختلال انکساری مانند دوربینی و نزدیک بینی شناسایی شده است.
نوع پرست ادامه داد : همچنین 105 هزار کودک دچار تنبلی چشم (آمبلیوپی ) در طرح یاد شده شناسایی شدند که در صورت عدم تشخیص ، این تعداد به جمع نابینایان و کم بینایان کشور می پیوستند.
وی تصریح کرد : سال گذشته 75 درصد کل جمعیت هدف ( کودکان 4 - 6 ساله ) تحت پوشش قرار گرفتند که 81 درصد روستایی و 72 درصد شهری بوده اند.
نوع پرست با اعلام این مطلب که " قصدداریم پوشش این برنامه را در سال جاری به 80 درصد افزایش دهیم " گفت : پوشش روستایی توسط پایگاه های سیار در سال جاری بیشتر خواهد شد و تا پایان آبانماه به شمار پایگاههای غیردائم نیز 15 درصد افزوده می شود.
به گفته مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت ها شمار پایگاه ها در سراسر کشور به 20 هزار پایگاه افزایش یافته است.
وی تصریح کرد : در صورت وجود عیوب انکساری درچشم کودکان و لزوم استفاده از عینک برای آنان عینک تجویز می شود و در صورت بی بضاعت بودن خانواده کودک ،سازمان بهزیستی برای تهیه آن کمک خواهد کرد.
نوع پرست گفت : براساس شاخص های سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 میلادی باید به پایین ترین حد تنبلی چشم درکشور برسیم.
به گفته وی ، برای اولین بار در سال جاری برای هر استان یک دستگاه غربالگر بینایی برای کودکان شش ماهه تا سه سال خریداری شده است که به دلیل پرتابل بودن و عدم نیاز به همکاری کودک می توانیم بچه های کوچکتر را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
نوع پرست تاکید کرد: هرچه سن تشخیص بیماریهای چشم پایین تر باشد درمان آسانتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha