مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی با اعلام اینکه هنوز موردی از آنفولانزای پرندگان مهاجر در کشور دیده نشده است، گفت:ما باید به شکارچی ها در صورت تایید آنفولانزای پرندگان اطلاع رسانی کنیم که پرنده های مهاجر را شکار نکنند چرا که برای سلامت آن ها خطرناک است.

سلامت نیوز: مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی با اعلام اینکه هنوز موردی از آنفولانزای پرندگان مهاجر در کشور دیده نشده است، گفت:ما باید به شکارچی ها در صورت تایید آنفولانزای پرندگان اطلاع رسانی کنیم که پرنده های مهاجر را شکار نکنند چرا که برای سلامت آن ها خطرناک است.

اسماعیل کهرم در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه مهاجرت پرندگان به ایران از همه کشورهای دنیا نیست، اظهارداشت: مهاجرت پرندگان به ایران اینطور نیست که پرندگان از هر جای دنیا به کشور سرازیر شوند، چرا که مهاجرت پرندگان مسیر خاصی دارد.


این پرنده شناس ادامه داد: اگر موردی از آنفولانزای پرندگان در کشور روسیه و سیبری مشاهده شود و این پرندگان به کشور ما مهاجرت کرده باشند، باید نگران بود اما اگر موردی از آنفولانزای پرندگان در اروپا دیده شود اصلا نباید نگران شویم چون پرنده ای از اروپا به ایران مهاجرت نمی کند.


وی افزود: البته برخی پرندگان شکاری هستند که از راه ترکیه به ایران می آیند، منتهی مسیری محدود و تعداد محدودی هستند. بنابراین اگر بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی آنفولانزای پرندگان مهاجر احتمال شیوع دارد، کاری که الان باید انجام داد این است که ممنوعیت شکار را اعلام کنیم.


مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی تصریح کرد: دوم اینکه سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست باید مترصد این باشند که پرندگان مرده را در سطح آب جمع آوری کنند و بلافاصله برای انجام تست به آزمایشگاه های دامپزشکی ارسال شود. پس اگر این موضوع تایید شود سازمان محیط زیست نیز باید شکار را بلافاصله ممنوع کند و این کار باید با اطلاع رسانی انجام شود.


لزوم اطلاع رسانی به شکارچیان در صورت تایید آنفولانزای پرندگان


کهرم خاطرنشان کرد: ما باید به شکارچی ها در صورت تایید آنفولانزای پرندگان اطلاع رسانی کنیم که پرنده های مهاجر را شکار نکنند چرا که برای سلامت آن ها خطرناک است.


وی یادآور شد: جمع آوری پرندگان مرده نیز روش مند است و بدون دخالت دست جمع می شود. در واقع با توری های مخصوص که دسته بلندی دارد، پرندگان در داخل پلاستیک های مهر و موم شده جمع آوری شده و به آزمایشگاه برای تست آلوده بودن ارسال می شود.


هنوز موردی از آنفولانزای پرندگان مهاجر در کشور دیده نشده است


این پرنده شناس تأکید کرد: سازمان دامپزشکی باید اطلاعات بیشتری را درباره احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به آنفولانزا در اختیار قرار دهد، البته هنوز موردی از آنفولانزای پرندگان مهاجر در کشور دیده نشده است.


لازم به ذکر است، سازمان دامپزشکی کل کشور طی نامه ای از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست نمود به دلیل مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها به خصوص کشور روسیه و احتمال شیوع این بیماری در ایران همزمان با شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت گرندگان به کشور از هرگونه شکار و صید پرندگان وحشی مهاجر را ممنوع اعلام کند.


در پاسخ به نامه دکتر خلج ریاست سازمان دامپزشکی کشور، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی نامه ای در تاریخ ۹۳/۹/۱۱ به ادارات کل حفاظت محیط زیست کشور ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر آبزی را اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha