گرمایش زمین و علت العلل آن یعنی گازهای گاخانه ای نگرانی های عمیقی در جهان ایجاد کرده است.

سلامت نیوز: گرمایش زمین و علت العلل آن یعنی گازهای گاخانه ای نگرانی های عمیقی در جهان ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین،رشد صنعتی و توسعه حتی در کشورهای صنعتی مانند آمریکا و چین و آلمان هنوز متوازن نیست چرا که این بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای هنوز نتوانسته اند تعهدات خود درباره کاهش این گازها را عملی سازند .
در روزهای گذشته اجلاس لیما بر روی این گونه مسائل زیست محیطی زوم کرده بود اما گویا نتایج ملموس و راضی کننده ای به دست نیامده است

پس از گفتگوها و منازعه‌هایی که در آخرین جلسه نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در لیما (پرو) تا پاسی از شب ادامه داشت، سرانجام مذاکره کنندگان اوایل روز یکشنبه به توافقی دست یافتند که زمینه‌ساز امضای پیمانی جهانی در سال آینده در پاریس خواهد بود.

بنا به گزارش ها توافق لیما ساعاتی پس از آن به تصویب رسید که پیش‌نویس‌های قبلی توسط کشورهای درحال توسعه عضو سازمان ملل متحد رد شده بود. کشورهای درحال توسعه کشورهای غنی را به طفره رفتن از مسئولیت های خود در مبارزه با گرم شدن کره زمین و پرداخت هزینه برای اثرات آن متهم می‌کنند.

پیش نویس نهایی که ظاهرا مورد قبول همه قرار گرفت آن نگرانی‌ها را با بکار بردن عباراتی برطرف کرد، مانند اینکه در توافقنامه گفته شد، کشورها «مسئولیت‌های مشترک اما متفاوتی» برای مقابله با گرم شدن کره زمین دارند. همچنین قرار بر این شد که کشورها برنامه‌های ملی خود را برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی پیش از نشست بعدی در دسامبر سال آینده ارایه کنند.

نمایندگان در مورد متن پیش‌نویس نهایی از روز جمعه، که قرار بود نشست خاتمه یابد، به مباحثه پرداخته بودند، اما از آنجایی که نتوانستند در آن روز اختلافات خود را بموقع حل‌وفصل کنند، نشست تا بامداد روز یکشنبه ادامه یافت.

تصویر زیر بیانگر کشورهایی است که تولید کننده گازهای گلخانه ای هستند

گرمایش زمین

وزیر محیط زیست پرو، مانوئل پولگار ویدال، گفت، «اجازه دهید به شما بگویم که مانند هر متن دیگری، این متن نیز کامل نیست، اما به مواضع همه کشورها احترام می‌گذارد... با این متن، همه ما بدون استثنا برنده هستیم.»

فرستاده ایالات متحده به نشست تغییرات آب‌وهوایی در پرو، آقای تاد استرن، روز شنبه به نمایندگان کشورها هشدار داد که سازش نکردن و نرسیدن به توافقی درباره معیارهای آلودگی کربن می‌تواند شانس رسیدن به پیمانی جهانی در نشست پاریس در دسامبر سال آینده را محتوم به شکست کند.

استرن از نمایندگان خواست تا از متنی حمایت کنند که حداقل خواسته‌های مشترک همه کشورها را تامین می‌ سازد، و هشدار داد که عدم انجام این کار اعتبار کلی تلاش‌های سازمان ملل برای کاهش سرعت تغییرات آب‌وهوایی را خدشه‌دار خواهد کرد.

قرار است توافقنامه پاریس، که برای سال آینده در نظر گرفته شده است، جای «پروتکل کیوتو» یعنی توافق جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که در سال ۲۰۱۲ منقضی شد، را بگیرد.

گازهای گلخانه‌ای مسئول بالا رفتن دمای زمین شناخته شده‌اند. دانشمندان هشدار می‌دهند که باید منتظر وقوع خشکسالی‌های شدیدتر، سیل و بالارفتن سطح دریاها باشیم، مگر اینکه انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد.

گرمایش زمین

نارضایتی فعالان محیط زیست

در حاشیه این نشست که از سوی سازمان ملل متحد برپا شد، تظاهرات مدافعان محیط زیست علیه کشورهای بزرگ صنعتی و سیاست رهبران آن قابل توجه بود. مدافعان محیط زیست از پیش نویس تهیه شده اظهار رضایت نمی کنند.

سام اسمیت، رئیس برنامه رهبری شرایط جوی در صندوق جهانی حیات وحش می گوید: «ما با موج خوشبینی به اینجا آمدیم. شاهد اعلام خبرهایی خوشبینانه از آمریکا و چین بوده ایم. ما از این خبرهای خوب از کشورهای آمریکای لاتین درباره انرژی های تجدیدپذیر و حفاظت از جنگل ها زیاد داشته ایم و اکنون متن پیش نویس ضعیفی داریم. راهی بی اندازه سخت برای رسیدن به توافق در پاریس باید پیمود و این در صورتی است که بخواهیم به یک توافق خوب جهانی دست یابیم.»

توافق صورت گرفته نسبت به برنامه ریزی پیشین برای این نشست دو هفته ای، با دو روز تاخیر اتخاد شد. دولت های شرکت کننده در نشست تغییرات جوی موظف شده اند تا به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای و جلوگیری از گرمایش زمین، برنامه های عملی خود را در ماه های نخست سال ۲۰۱۵میلادی ارایه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha