دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 131256

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دیویس دریافتند نوعی پروتئین که تولید پروتئین‌های دیگر را در بدن کنترل می‌کند، همچنین سطوح چربی بدن نوعی کرم‌ را تنظیم می‌کند.

سلامت نیوز: دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دیویس دریافتند نوعی پروتئین که تولید پروتئین‌های دیگر را در بدن کنترل می‌کند، همچنین سطوح چربی بدن نوعی کرم‌ را تنظیم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، جامعه علمی برای بیش از یک دهه می‌دانسته که پروتئین MAF1 تولید دیگر پروتئین‌های بدن را کنترل می‌کند، با این حال، محققان به تازگی دریافته‌اند توانایی‌های این پروتئین بیش از این‌هاست.

تیم علمی حاضر در این پروژه سطوح MAF1 را در کرم‌های شفاف C. elegans اصلاح کرد و دریافت افزودن نسخه منفردی از ژن بیان‌کننده پروتئین MAF1 به بدن کرم، سطوح لیپیدهای ذخیره‌شده را تا 34 درصد کاهش داد؛ این در حالی بود که کاهش سطوح این پروتئین میزان لیپیدها را تا 94 درصد افزایش داد.

این موضوع که همان نسخه MAF1 در انسان‌ها نیز پروتئین تولید می‌کند، موجب شده محققان حدس بزنند این مولفه ذخیره سلول‌های چربی بدن انسان را هم کنترل می‌کند. در صورت تایید این فرضیه، چنین پروتئینی می‌تواند هدفی برای ارائه نسل جدیدی از درمان‌های دارویی جهت مبارزه با چاقی و بیماری‌های مرتبط با وزن باشد.

تیم علمی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی همچنین پی برد پروتئین مزبور قادر است بر متابولیسم لیپید سلول‌های سرطانی اثر بگذارد و این بدین معناست که می‌توان از آن در سرکوب‌کردن سلول‌های سرطانی بهره برد.

گام بعدی این محققان آزمایش توانایی مبارزه‌ MAF1 در موش‌هاست و در صورت موفقیت، آن‌ها امیدوارند پتانسیل آن را در انسان‌ها بررسی کنند.

جزئیات این مقاله در نشریه Cell Reports قابل‌مشاهده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha