مدیرکل دفتربهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشوربا اشاره به مشاهده پدیده "مد قرمز"در آبهای برخی نقاط هرمزگان وگزارشاتی درباره تلفات آبزیان گفت:مصرف آبزیانی که ازجلبک های سمی تغذیه کرده اند در شرایط عادی برای انسان و دام مشکل ساز نیست .

کاظم عبدی در گفت وگو با ایرنا افزود:آنچه که منع مصرف آن مورد تاکید است ماهیانی است که بر اثر تغذیه از جلبکهای سمی مرده اند که با توجه به باورهای مذهبی ،مردم خود در هرشرایطی از مصرف ماهیان مرده خودداری می کنند.
وی ادامه داد:پدیده شکوفایی جلبکی (بلوم ) پدیده جدیدی نیست و در گذشته نیز در ایران و سایر نقاط جهان مشاهده شده است. عبدی یادآورشد:این پدیده دلایل زیادی دارد که از جمله آنها می توان به گرمترشدن آب دریاها و سرازیرشدن انواع فاضلابها و کودها به آب دریا اشاره کرد.
وی درعین حال با استناد به نتیجه تحقیقاتی که در سایر نقاط دنیا انجام شده است، اظهار داشت:به کسانی که مبتلا به بیماریها و حساسیتهای تنفسی و پوستی هستند توصیه می شود در آبهای مناطق ساحلی که این جلبکها دیده شده اند شنا نکنند.
کاظمی همچنین به افراد مبتلا به آسم و دیگر بیماریهای ریوی توصیه کرد: بدلیل احتمال انتشار مواد مضر از طریق هوا ،از ورزش درسواحل این گونه مناطق خودداری کنند.
کاظمی تصریح کرد: با توجه به بررسیهای انجام شده ، مشکلات بوجود آمده در حدی نیست که موجب وحشت عمومی شود. این مسئول یادآوری کرد:سم یاد شده علائم ظاهری ندارد و تشخیص آن محتاج آزمایشگاههای دقیقی است که تعداد آنها در دنیا محدود است و در مورد اخیر نیازی به انجام اینگونه آزمایشهای سم شناسی نبوده است .
مدیرکل دفتربهداشت و مبارزه با بیماریهای سازمان دامپزشکی کشوردرعین حال خاطرنشان کرد:پلیس،محیط زیست و دیگر ارگانهای ذیصلاح، باید نسبت به اطلاع رسانی هوشیارانه در این زمینه اقدام کرده و در مناطق مرتبط نیز،با نصب پارچه نوشته و دیگر روشها،مطالب مورد نیاز را به مردم و ساکنین محلی منتقل کنند.
اداره کل حفاظت محیطزیست هرمزگان روز گذشته ضمن بررسی علمی پدیده بلوم ، با اشاره به تلفات آبزیان برخی مناطق هرمزگان نسبت به ضرورت عدم مصرف آبزیان درمناطق آلوده، هشدارجدی داده بود.
این پدیده که با قرمزشدن رنگ دریا در برخی نقاط همراه بود، از یکماه قبل در هرمزگان آغاز شده و از حدود دو هفته قبل نیز مواردی از تلفات آبزیان گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha