معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: قصد داریم در زمینه ارائه خدمات پس از ازدواج به زوجین اقدام مشترکی را با جهاد دانشگاهی انجام دهیم و امیدواریم مرحله آزمایشی آن بزودی آغاز شود.

سلامت نیوز: معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: قصد داریم در زمینه ارائه خدمات پس از ازدواج به زوجین اقدام مشترکی را با جهاد دانشگاهی انجام دهیم و امیدواریم مرحله آزمایشی آن بزودی آغاز شود.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایسنا، دکتر محمد اسلامی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به دنبال ارتقای نرخ باروری کلی هستیم. مقام معظم رهبری در ارتقای سلامت مادر و کودک همزمان با افزایش نرخ باروری تاکید دارند. باید توجه داشت که میزان تولد شاخص اصلی نیست بلکه میزان باروری کلی شاخص اصلی است.

بیشترین و کمترین تولدها مربوط به چه سال‌هایی است؟

وی با بیان اینکه سال 62 بالاترین نرخ باروری در کشور ثبت شده است، اظهار کرد: هنگام تصویب قانون تنظیم خانواده نرخ باروری 50 درصد کاهش یافته بود. بر اساس بررسی‌هایی که دو - سه ماه قبل انجام دادیم دختران و پسرانی که برای شرکت در کلاس‌های آموزش ازدواج مراجعه کرده بودند، تمایل داشتند 2.29 فرزند داشته باشند، اما دلایلی مانند ناباروری و مسائل مالی از جمله عوامل کاهش فرزند‌آوری است.

اسلامی ادامه داد: پایین‌ترین میزان تولد در سال 79 ثبت شد اما پس از آن این وضعیت رو به افزایش گذاشت به گونه‌ای که در سال گذشته یک میلیون و 470 هزار تولد و در سال جاری یک میلیون و 500 هزار تولد ثبت شده است. البته در تعداد تولدها نمی‌توانیم قضاوت کنیم.

وی با اشاره به راه های باروری سالم و فرزند آوری اظهار کرد: آموزش و ارتقای توانمندی پرسنل سطوح مختلف در مورد ارائه خدمات باروری سالم، بازنگری در استانداردهای مشاوره خدمات باروری سالم در جهت افزایش بارداری ارادی و برنامه‌ریزی شده ، از جمله راه‌های برخورداری از باروری سالم و فرزندآوری است. علاوه بر آن لازم است که خانواده‌ها در جهت برآورده شدن تمایلات باروری کمک شوند که در این جهت باید آنان بر اساس موازین سلامت آموزش ببینند و خانواده‌های واجد شرایط شناسایی شوند.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: باید به مردم مشاوره بدهیم که فاصله‌گذاری درستی میان فرزندان‌شان انجام دهند. بر اساس یکی از تحقیقات انجام شده در تهران، 35 درصد افرادی که تک فرزند بودند تمایل به داشتن یک فرزند دارند. افزایش قصد تک فرزندی با داشتن فرزند پس از 30 سالگی ، افزایش تحصیلات و اشتغال زنان رابطه دارد.

اسلامی با اشاره به عوارض تک فرزندی گفت: از جمله عوارض اجتماعی این وضعیت می‌توان به بر هم خوردن توازن و تعادل نسلی،‌ کم رنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده،‌ افزایش احتمال انزوای والدین در دوران پیری اشاره کرد. البته تک فرزندی عوارض روانی نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به بالا بودن احتمال افسردگی اشاره کرد. بنابراین باید برنامه‌هایی را برای اغنای والدین به منظور پرهیز از تک فرزندی داشته باشیم. این در حالیست که بیشتر تحصیل کرده‌ها تک فرزند هستند و این وضعیت موجب ایجاد محدودیت در انتقال ژن نخبه می‌شود.

وی با تاکید بر تامین خدمات باروری سالم گفت: ایجاد دسترسی و فراهم کردن تسهیلات مناسب برای خدمات بازگشت باروری لازم است، چرا که برخی افراد پس از انجام عمل جراحی‌های پیشگیرانه از بارداری، تمایل دارند دوباره باردار شوند.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره ضرورت بازنگری شاخص‌ها گفت: تعیین مسیر حرکت بر اساس شاخص‌های برنامه‌ها، لزوم سلامت‌نگر بودن شاخص‌ها ضمن هم راستایی با سیاست‌های ابلاغی و توجه به شاخص‌هایی مانند بارداری‌های برنامه‌ریزی شده، لازم است. از سوی دیگر باید از ظرفیت بخش‌های خصوصی و سایر دستگاه‌ها نیز بهره ببریم.

وی با اشاره به وضعیت طلاق در کشور اظهار کرد: در سال 91، در هر ساعت 16 طلاق و در سال 92 در همین مدت 18 طلاق ثبت شده‌اند. 80 درصد از طلاق‌ها مربوط به سن کمتر از 30 سال است و 14.2 درصد از جدایی‌ها در یک سال اول ازدواج رخ می‌دهد.

این وضعیت ضرورت ارائه خدمات آموزشی را دو چندان می‌کند و ما باید برای پایداری خانواده‌ها امکانات مشاوره‌ای فراهم کنیم و در این جهت بهبود استانداردهای آموزش‌های هنگام ازدواج ضروری است.

اسلامی در پایان اظهار کرد: امیدواریم به زودی شاهد بیمه شدن خدمات ناباروری شویم. چون لازم است در زمینه پیشگیری از ناباروری توانمندی‌های لازم به وجود آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha