طبق توافق وزارت کشاورزی و بهداشت استفاده از هورمون برای رسیدن گوجه‌فرنگی به دلیل ثبت نشدن این ماده در کشور ممنوع است.

سلامت نیوز: طبق توافق وزارت کشاورزی و بهداشت استفاده از هورمون برای رسیدن گوجه‌فرنگی به دلیل ثبت نشدن این ماده در کشور ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در پی اعلام ممنوعیت استفاده از ماده هورمونی (finish) یا سم سرخ که باعث زودتر رسیدن و قرمز‌ شدن گوجه‌فرنگی می‌شود، سید هدایت حسینی – مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو – در این باره اظهار کرده که چگونگی ورود استفاده و کنترل عوارض سموم و همچنین قابل استفاده بودن یا نبودن آن در محصولات کشاورزی را سازمان حفظ نباتات باید تایید کند.

که یحیی ابطالی – معاون فنی سازمان حفظ نباتات – در این زمینه به ایسنا اعلام کرد: گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.

وی افزود: به محض رسیدن گزارش استفاده از این ماده هورمونی ثبت نشده در مزارع کشور، سازمان حفظ نباتات نامه‌ای در تاریخ 23 تیرماه سال جاری به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مبنی بر ارائه نظر فنی از سوی این سازمان ارسال کرد و در پاسخ به این نامه اعلام شد که با توجه به عدم شناخت نسبت به این ماده و ثبت‌نشدن آن در کشور، اقدامات لازم جهت عدم مصرف آن در مزارع را انجام دهید.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات گفت: سازمان حفظ نباتات علی‌رغم این‌که این ماده هورمونی در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز به ثبت رسیده استفاده از آن را تا شناخته و ثبت شدن آن را در ایران ممنوع اعلام کرد.

لازم به ذکر است، ترکیبی که برای زودتر‌ رسیدن گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود "ادفون" بوده که به صورت مایع است و در شرایطی خاص گاز اتیلن ایجاد می‌کند و باعث رسیدگی گوجه‌فرنگی می‌شود وکه البته طبق اعلام حفظ نباتات جهانی مخاطره‌ای برای سلامت انسان ندارد و مساله‌ای برای محیط زیست نیز ایجاد نمی‌کند.

برخی از محصولات مانند انگور، خیار و غیره رشدشان پس از برداشت کاملا متوقف می‌شود. اما برخی دیگر از میوه‌ها مانند گوجه‌فرنگی، خرمالو، موز، پرتقال و غیره جزو محصولاتی هستند که پس از برداشت می‌توانند تحت شرایط خاص رسیده شوند و دوره رشدشان را ادامه دهند که برای این میوه‌ها در همه دنیا از مواد و هورمونی مجاز استفاده می‌کنند، مانند گاز اتیلن مصنوعی یا طبیعی که برای رسیدن موز از آن در جهان استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha