بسیاری ازبیماران شکاف لب وکام درمعرض ابتلا به اختلالات هیجانی، اضطراب، افسردگی و اختلالات سازشی هستند.

مهرداد معمارزاده درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: اختلالات فیزیکی، تکلمی، شنوایی، تغذیه، تنفس از دیگر مشکلاتی است که این بیماران با آن روبرو هستند.
وی با اظهار اینکه تنفس کم باعث شده که بیماران در سطح هوشی پایینی قرار بگیرند بیان داشت: دراغلب مواقع خانواده ها پس از اطلاع از مشکل فرزندانش به شدت افسرده می شوند و حتی از وجود فرزند خود سرباز می زنند و این درحالی که اکثر فرزندان هم پس از ورود به مدرسه درمقابل تمسخر دیگران احساس حقارت می کنند و به فکر خودکشی می افتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه دارو درمانی، روان درمانی، گروه درمانی وخانواده درمانی از روش های درمانی بیماران مبتلا به شکاف لب و کام است خاطرنشان کرد: هم اکنون کاملترین تیم درمانی شکاف لب وکام کشور در استان اصفهان با حضور پانزده متخصص تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه درمان شکاف لب و کام از دوران سه ماهگی نوزاد شروع می شود و تا سن بلوغ به طور کامل رفع می گردد تصریح کرد: پسران بیشتر در معرض ابتلا به شکاف لب هستند و دخترها مبتلا به شکاف کام می شوند.
معمارزاده با اعلام اینکه عمل کام به علت اینکه تنها یک عضله دارد بسیار مشکل تر از عمل لب است ادامه داد: شکاف کام عوارض متعددی  از جمله تودماغی صحبت کردن، برگشت مایعات غذا از بینی و صحبت ها نامفهوم  به همراه دارد که باید عمل آن به دقت انجام شود و این درحالی که شکاف لب تنها بر روز زیبایی چهره تاثیر منفی دارد.
وی سیگار، رژیم غذایی، ژنتیک و اشعه را از عوامل ایجاد کننده شکاف لب و کام بیان کرد و عنوان نمود: درصد کمی از بیماران براثر عوامل ارثی مبتلا می شوند و بسیاری از آنها به علت عوامل محیطی به بیماری شکاف لب و کام مبتلا می شوند.
وی از برگزاری نخستین همایش کشوری شکاف لب و کام در اصفهان خبرداد و اظهار کرد:  تازه های جراحی شکاف لب، روش جدید میکروسکوپی درکام، نارسایی کام (V.D.I) و نحوه درمان آن، پیگیری دراز مدت بیمارانی که تحت عمل جراحی شکاف لب و کام قرار گرفتند و عوامل ژنتیکی و تظاهرات سندرمیک در بیماران از مباحثی است که در ناین همایش طی به بحث گذاشته شد.
معمارزاده ، تبادل اطلاعات علمی بین دست اندرکاران درمان این بیماران د رسایر استان ها و استفاده از تجربیات همکاران در سایر کشورها ا زجمله انگلیس و امریکا را هدف برگزار همایش ذکر کرد و گفت: دراین سمینار هفت سخنران، چهل مقاله تحقیقاتی و بیش از پنجاه پوستر و دو پانل برپا خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha