دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 131318

«... عرضه نوشابه، کالباس و سوسیس در مدارس ممنوع است...» این جمله مدیرکل بهداشت و سلامت مدارس وزارت آموزش و پرورش را که شنیدم یاد حرف مریم دانش آموز دوره دوم متوسطه افتادم که می گفت در مدرسه ما بچه ها اصلا استقبالی از شیر نمی کنند، اما تا دلتان بخواهد برای خرید پیراشکی و ساندویچ سرد در بوفه مدرسه صف می کشند.

سلامت نیوز: «... عرضه نوشابه، کالباس و سوسیس در مدارس ممنوع است...» این جمله مدیرکل بهداشت و سلامت مدارس وزارت آموزش و پرورش را که شنیدم یاد حرف مریم دانش آموز دوره دوم متوسطه افتادم که می گفت در مدرسه ما بچه ها اصلا استقبالی از شیر نمی کنند، اما تا دلتان بخواهد برای خرید پیراشکی و ساندویچ سرد در بوفه مدرسه صف می کشند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: مریم می گفت تا حالا چند بار در خوراکی های عرضه شده، کپک دیده ام برای همین کمتر از بوفه مدرسه خرید می کنم. معمولا هر وقت برای نظارت می آیند به سرعت خوراکی هایی مثل ساندویچ سرد را جمع می کنند!»

سال هاست که عرضه برخی خوراکی ها از جمله پفک ، چیپس و کالباس برای سوق دادن دانش آموزان به سمت تغذیه صحیح ممنوع اعلام و دستورالعمل هایی نیز از سوی آموزش و پرورش در این زمینه ابلاغ می شود، اما شاید کمتر مدرسه ای را بتوان یافت که بوفه آن، حداقل یکی از خوراکی های مضر و فاقد ارزش غذایی را عرضه نکند. اگر امروز با انبوهی از مشکلات ناشی از بیماری های غیرواگیر و پرعارضه مواجهیم علت بخش زیادی از آن الگوی نادرست تغذیه و تغییر سبک زندگی در این حوزه است. الگوی غلطی که از ابتدا برای فرزندانمان ترسیم می شود و ذائقه آنان را به سمت مصرف مواد مضر و فاقد ارزش غذایی سوق می دهد.

آلاله دانش آموز مقطع متوسطه دوم که در مدرسه ای دولتی تحصیل می کند درباره خوراکی هایی که در بوفه مدرسه عرضه می شود به چیپس، لواشک، فلافل و الویه اشاره می کند و می گوید: خوراک مرغ، فلافل ، سمبوسه و اسنک هم در بوفه مدرسه ما به فروش می رسد. او با بیان این که تا به حال برای نظارت بر وضعیت بوفه مدرسه کسی مراجعه نکرده است و یا حداقل ما چنین فردی را ندیده ایم ادامه می دهد: به نظرم غذای گرمی که توسط پدر مدرسه و دخترش تهیه می شود آن قدرها هم بهداشتی نباشد چون بچه ها درخوراک مرغ یکی دو بار ، مو و یا تکه های درشت نمک پیدا کردند. مادر این دانش آموز نیز با ابراز نگرانی نسبت به عرضه برخی اقلام نامناسب در بوفه مدرسه فرزندش می گوید: به نظر می رسد نظارت هایی که از آن سخن گفته می شود کافی نباشد ، چون طی چند سالی که فرزندم تحصیل می کند هیچ گاه شاهد برخورد با تخلف نبوده ام و همیشه همین مواد خوراکی در مدرسه عرضه می شود. زینب نیز در مقطع ابتدایی مدرسه ای دولتی تحصیل می کند، او نیز در این باره می گوید: در مدرسه ما همیشه پیراشکی ، الویه و چیپس هم عرضه می شود و بچه ها هم از خرید این خوراکی ها استقبال می کنند. البته وقتی که گفته می شود بازرس مراجعه کرده است، همه این خوراکی ها جمع می شود.

امیرعلی هم که دانش آموز دوره ابتدایی مدرسه ای غیرانتفاعی است از فروش همین اقلام خوراکی در بوفه مدرسه می گوید و این که معمولا هر نوع خوراکی که بچه ها دوست دارند بدون محدودیت در مدرسه آن ها به فروش می رسد و البته طرفدار بیشتری هم دارد. این در حالی است که خوراکی های مورد اشاره این دانش آموزان در بین اقلام مجاز پایگاه تغذیه سالم مدارس وجود ندارد! در این خصوص اما مدیر کل بهداشت وسلامت مدارس کشور از ابلاغ دستورالعمل اجرایی پایگاه تغذیه ای سالم در سال تحصیلی جاری برای مدارس مروج سلامت خبر می دهد .

ضیاء الدینی می‌گوید: این دستورالعمل تمام اغذیه های سالم را در بر می گیرد و در مدارس مروج سلامت لازم الاجراست، اما در گام اول و در دیگر مدارس عرضه نوشابه ، کالباس و سوسیس ممنوع شده است. وی خاطرنشان می کند: در صورت مشاهده چنین مواردی آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با مدیر مدرسه برخورد جدی خواهد کرد. وی با بیان این که در گام های بعدی دیگر اقلام خوراکی غیرسالم نیز ممنوع خواهد شد اذعان داشت: تلاش می کنیم تا با معرفی اقلام خوراکی جایگزین، کلیه موارد ناسالم را از بوفه مدارس حذف کنیم.

به گفته وی دستورالعمل جدید آموزش و پرورش به زودی به تمام مدارس ابلاغ می شود. وی همچنین خوراکی‌هایی مانند خشکبار، خرما، انواع مغزها ، دانه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن ، نوشیدنی‌هایی مانند دوغ بدون گاز، آب معدنی و انواع میوه شسته شده ، بیسکویت بدون کرم ، کیک و کلوچه، لقمه سالم مانند نان و پنیر و گردو و تخم مرغ آب پز را از جمله اغذیه های مجازی عنوان می کند که باید در مدارس عرضه شود. دکتر ضیاء الدینی می گوید: وظیفه نظارت بر پایگاه تغذیه سالم که بوفه های مدارس هم یکی از این پایگاه ها هستند و نظارت بر اجرای دستورالعمل ها بر عهده کمیته بهداشت ، تغذیه و ایمنی با مسئولیت مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاونان دانشگاه علوم پزشکی و مدیران و کارشناسان مربوطه و همچنین اداره سلامت – نمایندگان بهداشت محیط ، بازرسی و ارزیابی عملکرد آموزش وپرورش است.

وی توزیع غذای سالم گرم در این پایگاه ها را نیز دارای شرایطی می داند و می گوید: داشتن کارت صحت سلامت معتبر برای افرادی که با تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی سروکار دارند ، پخت غذا به صورت روزانه در مکان مدرسه ، پخت در شرایط بهداشتی و رعایت کامل نکات بهداشتی مطابق با آیین نامه بهداشت محیط مدارس ، سرو مواد غذایی داغ در ظروف یک بار مصرف بر پایه گیاهی و توزیع مواد غذایی گرم بلافاصله بعد از تهیه و پخت، از جمله مواردی است که باید در این پایگاه ها رعایت شود.

وی با بیان این که بوفه‌های مدارس دائما توسط نمایندگان بهداشت محیط و کارشناسان سلامت مناطق کنترل می‌شود، ادامه می دهد: در صورت عرضه خوراکی‌های غیر مجاز در بوفه های مدارس ابتدا، بازرسان تذکرات لازم را به متولیان می دهند، اما در صورت تکرار مکان مورد نظر توسط نمایندگان بهداشت محیط پلمب می‌شود. وی خاطرنشان می کند: بدون شک ما امکان برخورد صد در صدی با متخلفان را نداریم چرا که با تمام این نظارت ها باز هم افرادی هستند که خلاف قانون عمل کنند اما تلاش می کنیم این تخلفات را به طور مکرر رصد کنیم و با متخلف برخورد داشته باشیم و البته برای این کار به همکاری دانش آموزان و والدین نیاز داریم.

وی خاطرنشان می کند: والدین می توانند چنان چه در خصوص عرضه اقلام مختلف در بوفه ها با مشکلی مواجه شدند ابتدا موضوع را با مدیر مدرسه مطرح کنند و اگر مدیر مدرسه با خانواده ها همراه نبود می توانند تخلف را به مسئول بهداشت منطقه انتقال بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha