رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی از سودآوری 400 درصدی سرمایه‌گذاری در آموزش بیمار خبر داد و گفت: قرار بود با اجرای طرح تحول سلامت هر پزشک متخصص یک ربع برای معاینه بیمار وقت بگذارد اما همچنان وقت نمی گذارند و فقط نسخه نویسی می کنند.

سلامت نیوز: رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی از سودآوری 400 درصدی سرمایه‌گذاری در آموزش بیمار خبر داد و گفت: قرار بود با اجرای طرح تحول سلامت هر پزشک متخصص یک ربع برای معاینه بیمار وقت بگذارد اما همچنان وقت نمی گذارند و فقط نسخه نویسی می کنند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عبدالرحمن رستمیان رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی اظهار کرد: به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در عرصه آموزش بیمار 4 دلار بازگشت سرمایه و سودآوری خواهیم داشت چرا که این سرمایه‌گذاری ثروت سلامت را ارائه می‌کند و با خودمراقبتی و پیشگیری یک سوم سرطان‌ها و مقدار زیادی از عوارض تصادفات کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی گروه‌های پزشکی در عرصه آموزش و خودمراقبتی ضعیف عمل می‌کنند و بیماران نمی‌توانند اطلاعات دقیقی در مورد بیماری خود به دست آورند.

رستمیان خاطر نشان کرد: گروه‌های آسم،  غدد، روماتولوژی، برنامه‌های آموزشی و مطالب آموزشی را بر روی سایت‌های خود گذاشته‌اند که برای همگان قابل دسترسی است ضمن اینکه در برخی موارد شاهد برپایی کلاس‌های گروهی و ارائه مطالب آموزشی به بیمار در کنار خانواده‌هایشان هستیم.

رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی افزود: در بسیاری از گروه‌ها، گروه‌های مربوط به بیماری‌های مزمن منبع علمی و معتبر و به روز و ساده وجود ندارد در حالی که در کشورهای پیشرفته با نظام سلامت قدرتمند این اقدامات 40 سال است که انجام می‌شود و حتی با استفاده از فناوری‌های جدید به بیماران پیامک‌های آموزشی ارائه می‌شود.

رستمیان خاطر نشان کرد: تنها وزارت بهداشت در این مسیر نمی‌تواند راهگشا باشد چرا که برای مثال نقش وزارت آموزش و پرورش با توجه به تأثیرگذاری در سنین پایین بسیار مهم ارزیابی می‌شود چنانکه سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 مقاله‌ای منتشر کرد و در آن تاکید کرد پایه‌های سلامت در سنین 10 تا 19 سال در افراد ریخته می‌شود.

وی در رابطه با اهمیت آموزش تاکید کرد: یکی از مشکلات یا بیماری‌ها‌ی مزمن پوکی استخوان است و چنانچه آموزش لازم به افراد داده شود تا تراکم استخوان کافی در بدن خود ایجاد کنند در سنین بالاتری دچار پوکی استخوان خواهند شد و این یعنی افزایش کیفیت زندگی و سطح سلامت افراد که در حقیقت باعث کاهش پوکی استخوان در آینده و هزینه‌های ناشی از آن خواهد شد.

رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی افزود: اگر در سنین نوجوانی آسیب‌ها به افراد آموزش داده شود مشکلات را شناخته و از آن حذر می‌کنند و در غیر این صورت به سمت سیگار یا اضافه وزن می‌روند که هزینه‌های مربوط به خود به نظام سلامت وارد می‌کنند.

رستمی گفت: بار بیماری‌های مزمن در جامعه حدود 76 درصد است که این بیماری‌ها در طولانی مدت با بیماران همراهند. و چنانچه افراد دارای بیماری‌های مزمن از خود مراقبت کنند کیفیت زندگی و طول عمر مناسبی خواهند داشت.

وی خودمراقبتی را پیشگیری اولیه با آموزش و مهارت لازم برای کنترل بیماری‌ها دانست و گفت: بیماران باید با آگاهی در روند درمان مشارکت کنند.

 

 رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی اظهار کرد: یک متخصص باید یک ربع برای معاینه بیمار زمان بگذارد.ولی گاهی به علت شمار زیاد بیماران این اقدام صورت نمی‌گیرد. بنابر این نظارت بر این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: پزشکان وقت زیادی را برای بیمار اختصاص نمی‌دهند و تنها نسخه‌نویسی می‌کنند بلکه باید بیمار را ارزیابی کنند تا بدانند به چه اطلاعاتی نیاز دارد و آن را ارائه کنند و سپس با بیمار به این توافق برسند که این اطلاعات برای وی سودمند است.

 

رستمیان خاطر نشان کرد: در طرح تحول نظام سلامت قرار بود تاکید بر به ترتیب بهداشت، درمان سرپایی و بیمارستان‌ها باشد اما به علت مشکلات مالی بیماران نیازمند درمان‌های بیمارستانی این طرح ابتدا از بیمارستان‌ها شروع شد ولی در حال حاضر باید بهداشت، پیشگیری و خود مراقبتی در دستور کار قرار گیرد.

 

رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی تاکید کرد: اقدامات پیشگیری در سنین مختلف نشان داده است که در سنین پایین اقدامات پیشگیری تاثیرگذاری زیادی داشته است اما در سنین بالا تاثیرگذاری پایین‌تر است که نشان از اهمیت این گونه اقدامات در سنین پایین دارد.

 

رستمیان گفت: پوکی استخوان عارضه‌ای بی‌علامت است و زمانی مشخص می‌شود که فرد دچار شکستگی شود و به خصوص اگر این شکستگی در استخوان ران صورت گیرد 20 درصد مرگ و بیش از 50 درصد ناتوانی در پی دارد. بنابر این پیشگیری در این عرصه ضروری به نظر می‌رسد.

 

رستمیان سن پوکی استخوان برای خانم‌ها را 65 سال و برای آقایان 70 سال بیان کرد و گفت: برای پیشگیری از عوارض پوکی استخوان باید با خودمراقبتی و پیشگیری هر چه زودتر از بروز این عارضه آگاه شد.

 

وی نقش وزارتخانه‌ها و بیمه‌ها در پشتیبانی از آموزش بیمار و خودمراقبتی را مهم ارزیابی و تصریح کرد: این اقدامات باید تحت حمایت و پشتیبانی قرار گیرد چرا که آموزش به بیمار و ادغام آن به درمان حرف بیمار است.

 

رئیس کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی خاطر نشان کرد: نقش خودمراقبتی و آموزش در درمان‌های غیر دارویی بیش از درمان‌های دارویی خودنمایی می‌کند. چرا که در این گونه درمان‌ها فرد باید بداند به چه علت مبتلا به بیماری می‌شود و چگونه باید آن را کنترل کند تا عارضه‌ای ایجاد نشود.

 

رستمیان افزود: البته در درمان‌های دارویی نیز باید مواردی مانند نحوه مصرف قرص، قطع نکردن خودسرانه آن و مواردی از این دست آموزش داده شود.

 

وی بر آموزش فرهنگ مناسب مصرف دارو تاکید و تصریح کرد: مصرف نامناسب دارو علاوه بر تحمیل هزینه به خانواده و جامعه فرد را نیز دچار عوارضی مانند مقاومت با آنتی‌بیوتیک و آسیب به کلیه در صورت مصرف داروهای خاصی خواهد کرد.

 

رستمیان گفت: در کشورهای خارجی به وفور مطالب آموزش در عرصه‌های گوناگون دیده می‌شود ولی در این عرصه در ایران بسیار عقب هستیم.

 

سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی 10 تا 12 دی در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha