پژوهشگران فنلاندی افزایش شاخص توده بدن حتی در سنین جوانی و وزن نرمال را موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌دانند.

سلامت نیوز: پژوهشگران فنلاندی افزایش شاخص توده بدن حتی در سنین جوانی و وزن نرمال را موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌دانند.

 به گزارش آنا به نقل از نیویورک تایمز، این حقیقت که داشتن اضافه وزن و چاق بودن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیگر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، بر هیچ کس پوشیده نیست. اکنون پژوهشگران در یک تحقیق جدید کشف کرده‌اند که افزایش شاخص توده بدن حتی در سنین جوانی نیز خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران فنلاندی با بررسی 12 هزار و 664 جوان، 32 مورد ژن را که با افزایش شاخص توده بدن مرتبط بودند و اختصاص دادن «نمره ژن» به هرکدام را با توجه به مؤلفه‌های ژنتیکی که حمل می‌کردند، مورد آزمایش قرار دادند. با مطالعه روی این جامعه آماری بزرگ آنها قادر شدند ژن‌های مستعد به افزایش وزن را از دیگر عوامل دخیل دیگر در اضافه وزن مانند رژیم غذایی، میزان فعالیت فیزیکی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی جدا کنند.

شاخص توده بدن بیش از حد و افزایش میزان خون نشان از افزایش خطر متابولیک ‌(سوخت و ساز بدن) دارد و هماهنگی بالا با نمره ژن، حاکی از آن است که افزایش شاخص توده بدن به تنهایی و مستقل از عوامل خطرساز دیگر مانند مصرف غذاهای چرب، ورزش کردن، استعمال دخانیات و دیگر عوامل باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

این تحقیق به صورت آنلاین در ژورنال پزشکی PLOS منتشر شده است. دانشمندان همچنین یک هزار و 488 نفر دیگر را که پروفایل‌های متابولیک آنها موجود بود بعد از 6 سال مورد بررسی قرار داده و کشف کرده‌اند که افزایش شاخص توده بدن حتی در حد نرمال منجر به تغییرات متابولیکی نامطلوب گسترده می‌شود در حالی که کاهش وزن منجر به تغییرات متعدد مطلوب در بدن می‌شود.

پیتر ورتز سرپرست این پروژه و مدیر بخش اپیدمیولوژی مولکولی دانشگاه اولو در فنلاند در این باره می‌گوید: «پژوهش ما بر روی جوانان نشان می‌دهد که کاهش وزن ناچیز هم باعث بهبود پروفایل متابولیکی می‌شود. نیازی نیست که تغییر بزرگی باشد تا نقش مفیدی داشته باشد. حتی با داشتن شاخص بدن نرمال در سن 24 سالگی، ارزش آن را دارد که  برای کاهش وزن تلاش کنیم.»

منبع: نیویورک تایمز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha