دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 131336

شیر منبع غنی از مواد مغذی و سرشار از آمینواسیدها و املاحی چون فسفر و کلسیم است که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

سلامت نیوز: شیر منبع غنی از مواد مغذی و سرشار از آمینواسیدها و املاحی چون فسفر و کلسیم است که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اما این نوشیدنی مفید در عین حال مستعد آلودگی‌های باکتریایی است که می‌توانند بیماری‌های جدی در انسان ایجاد کنند. این باکتری‌ها در شیرخام (غیرپاستوریزه) باقی می‌مانند. در فرآیند پاستوریزه کردن، این محصول مدت زمان 15 ثانیه درجه حرارت 72 سانتیگرادی را تحمل می‌کند. این روش در اصل برای از بین بردن باکتری‌های مضر از شیر و سالم‌تر کردن آن برای استفاده انسان‌ها انجام می‌شود.

پاستوریزه کردن اولین بار در دهه 1950 در استرالیا مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یکی از ملزمات قانونی برای تولید شیر مصرفی انسان‌ها در این کشور باقی ماند. امروزه برخی از باکتری‌های مهم که از طریق پاستوریزه کردن از بین می‌روند از قبیل باکتری‌های عامل سل همچون گذشته مورد دغدغه نیستند اما چرا پاستوریزه کردن شیر همچنان مهم است و انجام می‌شود؟

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، حیواناتی که از شیر آن‌ها استفاده می‌شود اغلب حامل ارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند که می‌توانند عامل بروز بیماری در انسان باشند. همچنین این باکتری ها می‌توانند در نمونه‌های مدفوع این حیوانات هم پنهان شوند. حتی حیوانات سالم هم می‌توانند منبعی از ارگانیسم‌هایی باشند که برای انسان ضرر دارند. این عوامل‌ بیماری زا ممکن است در طول دوشیدن شیر و در صورت مصرف خام آن، وارد شیر شوند. برخی از این پاتوژن‌ها می‌توانند موجب اسهال شدید و بروز بیماریهایی شوند که عملکرد کلیه‌ها را دچار نقص می‌کنند.

شیر بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و در صورتی که رشد آنها متوقف نشود به سرعت تکثیر می‌شوند. متوقف ساختن رشد باکتری‌ها در شیر مستلزم آن است که حرارت ببیند یا سرد شود که در این روش باکتری از بین نمی‌رود بلکه سرعت رشد و تکثیر آن کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha