هوش عبارت است از قدرت یادگیری و قابلیت عمومی درك و استدلال كه به شكل‌های گوناگون جلو‌ه‌گر و منجر به سازگاری فرد می‌شود و عوامل متعددی در افزایش و كاهش آن دخیلند.

به گزارش سلامت نیوز، مطالعه‌ای از سوی گروهی از محققان دانشكده پرستاری و مامایی تبریز با هدف بررسی نوع تولد نوزاد و رابطه آن با هوش انجام شد.

در این مطالعه علاوه بر نوع زایمان مادر، جنس كودك، رتبه تولد، وزن هنگام تولد و ارتباط آنها با هوش نیز مورد بررسی واقع شد.

این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی با توجه به پرونده بهداشتی كودك پر كردن فرم مربوط توسط والدین، مصاحبه با مادر، انجام تست ریون از كودك توسط روانشناس صورت گرفت.

جامعه مورد مطالعه را 350 كودك 7-6 ساله تشكیل می‌دادند كه به صورت راندوم از كودكان مراجعه كننده به مراكز بهداشت و یا موجود در مهدكودك‌های مدنظر انتخاب شده بودند.

برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای شامل مشخصات فردی- اجتماعی كودك و مصاحبه با مادر استفاده شد. پرسشنامه با مراجعه به منابع علمی معتبر تهیه شده بود.

برای تكمیل و تصحیح پرسشنامه ابتدا یك Pilot study روی 20 كودك كه واجد شرایط معنی و آماری بودند انجام شد و تغییرات لازم روی پرسشنامه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار آماری 10 SPSS استفاده گردید.

یافته‌های این پژوهش حاكی از این است كه هیچ ارتباطی بین نوع زایمان مادر و هوش با استفاده از تست‌های مربوط وجود ندارد.

از دیگر نتایج جالب این بررسی می‌توان به رابطه مستقیم خویشاوندی والدین و هوش كودك اشاره كرد. بطوری كه خویشاوندی والدین سبب افزایش هوش كودك شده است. همچنین بین دور سر هنگام تولد و هوش نیز رابطه مستقیم وجود دارد.

از عوامل دخیل دیگر در هوش می‌توان از تغذیه در سال اول بعد از تولد رتبه تولد و هوش به طوری كه كودكان دارای رتبه یك تولد هوش بالاتری داشتند ولی بین وزن هنگام تولد و تحصیلات مادر و جنسیت با هوش رابطه‌ای مشاهده نشد.

با توجه به نتایج بدست آمده از آنجایی كه هوش یك عامل مولتی فاكتوریال می‌باشد و عوامل متعددی در افزایش و كاهش آن دخیل هستند لذا نمی‌توان تنها نوع زایمان را دلیلی محكم بر افزایش یا كاهش آن شمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha