مشاور وزیر بهداشت گفت: همه ۵۶۰ بیمارستان دولتی و دانشگاهی کشور به سامانه پرونده الکترونیک بیمار مجهز و متصل شده‌اند و از ۱۵ اردیبهشت امسال همه اطلاعات بیماران در این سامانه ثبت و ضبط می شود.

سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت گفت: همه ۵۶۰ بیمارستان دولتی و دانشگاهی کشور به سامانه پرونده الکترونیک بیمار مجهز و متصل شده‌اند و از ۱۵ اردیبهشت امسال همه اطلاعات بیماران در این سامانه ثبت و ضبط می شود.

علی ریاضی، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: تمام بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت (۱۵ اردیبهشت) به سامانه پرونده الکترونیک بیماران متصل شده اند.

وی ادامه داد:‌ تمام اطلاعات بیماران از این تاریخ به بعد در سیستم الکترونیک «سپاس» وزارت بهداشت ثبت می شود و برای تک تک بیمارانی که به بیمارستانهای دولتی مراجعه می کنند، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می شود و  اطلاعات سلامت فرد بر اساس کد ملی ذخیره می شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: علاوه بر اطلاعات بیماران، این سامانه به سامانه سازمان ثبت احوال نیز مرتبط شده و اطلاعات افراد تازه متولد شده و افراد فوت شده نیز وارد این سیستم می شود.

ریاضی افزود: پرونده الکترونیک سلامت بیماران جزئی از سامانه الکترونیک وزارت بهداشت با عنوان«سپاس» است که با سامانه سازمان بیمه خدمات سلامت نیز مرتبط شده و امکان انجام استعلام های اداری بین دو سازمان از طریق این سامانه فراهم شده است.

وی گفت: در سامانه ارائه خدمات الکترونیک بیمارستانی وزارت بهداشت، تمام سوابق مراجعات بیماران در پرونده الکترونیک آنها ثبت می شود و در تمام بیمارستانهای دولتی امکان دسترسی به این اطلاعات وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی از دیگر از مزایای این سامانه این  است که اطلاعات گسترده ای را از وضعیت شیوع بیماریها و وضعیت سلامت مناطق مختلف کشور در اختیار مسئولان وزارت بهداشت قرار می گیرد که برای مدیریت و سیاستگذاری نظام سلامت ارزش زیادی دارد. ضمن اینکه امکان مدیریت مالی منابع وزارت بهداشت را نیز فراهم می کند.

ریاضی گفت: سامانه پرونده الکترونیک بیماران وزارت بهداشت یک داشبورد مدیریتی دارد که در اختیار مسئولان ستاد وزارت بهداشت است. این سامانه علاوه بر خدمات کاربردهای مدیریتی و مدیریت منابع باعث ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی نیز می شود ضمن اینکه جلوی اقدامات تکراری و موازی کاریها را نیز می گیرد.

رئیس مرکز آمار و فن آوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: فعلاً فقط بیمارستانهای دولتی به این سامانه متصل هستند و داروخانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی به این سامانه متصل نیستند.

وی اضافه کرد:‌ دیتا سنتر این سامانه بسیار قدرتمند است و تمام پیش بینی های امنیتی برای حفظ محرمانه بودن اطلاعات افراد رعایت شده و از این نظر به این سامانه اطمینان کامل وجود دارد.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بر اساس سامانه خدمات الکترونیک در آینده خدمات جدیدی به مردم ارائه می شود که ارائه آموزشهای مرتبط با سلامت از جمله این خدمات است ضمن اینکه قرار است در آینده سایر مراکز بهداشتی و درمانی نیز به این سامانه متصل شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha