سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 131428

یک متخصص زنان و زایمان گفت: فرزندآوری و شیردهی عامل مهمی در کاهش بروز سرطان سینه در زنان است.

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان گفت: فرزندآوری و شیردهی عامل مهمی در کاهش بروز سرطان سینه در زنان است.

دکتر طراوت فاخری در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین فاکتور موثر در بروز سرطان سینه را افزایش سن عنوان کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین عاملی که با بروز سرطان سینه در زنان در ارتباط است، افزایش سن می‌باشد؛ به طوری که احتمال بروز سرطان سینه در زنان بالای 65 سال بیشتر است.

این متخصص زنان و زایمان افزود: گرچه سرطان سینه ارتباط زیادی با سن افراد دارد و میزان بروز آن در افراد مسن بیشتر است، اما در سال‌های اخیر میزان بروز سرطان سینه در زنان جوان هم بیشتر شده است.

فاخری عوامل ژنتیکی را نیز در بروز سرطان سینه موثر دانست و افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته احتمال بروز سرطان سینه در زنانی که دو نفر یا بیشتر از فامیل درجه یک آن‌ها به سرطان سینه مبتلا شده باشند، بیشتر از سایر افراد است و این افراد باید هوشیار‌تر باشند. کسانی که در بستگان درجه یک خود سرطان سینه مشاهد کرده‌اند یا افرادی که با اختلالات غیرعادی مواجه شده باشند، بیشتر باید مراقب سلامتی خود باشند.

وی در ادامه بی‌تحرکی و ورزش نکردن را نیز در بروز سرطان سینه موثر دانست و افزود: مطالعات حاکی از آن است که وزن بالا پس از سن یائسگی نیز زنان را مستعد بروز سرطان سینه می‌کند.

وی در ادامه فاکتورهای تغذیه‌ای را هم در بروز سرطان سینه در زنان اثرگذار دانست و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده میزان بروز سرطان سینه در افرادی که در کشورهایی که میزان استفاده از غذایی‌های آماده (فست فود‌ها) و غذا‌های با چربی بالا زیاد است، بیشتر است.

فاخری مصرف الکل را از عوامل مستعد کننده بروز سرطان سینه در زنان دانست و افزود: همچنین افرادی که سابقه دریافت اشعه در قفسه سینه خود را دارند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

فاخری در ادامه به تمام زنانی که در سنین باروری هستند، توصیه کرد: هر ماه یک‌بار معاینه فیزیکی بدن‌شان را انجام دهند، چراکه این اقدام نقش مهمی در شناسایی توده‌های سرطانی دارد. زنان باید هر ماه یکبار و در زمان دوره ماهیانه قوام و بافت سینه‌های خود را زیر دوش حمام به منظور بررسی وجود توده‌های احتمالی ارزیابی کنند و در صورت هرگونه تغییر به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان گفت: هرگونه تغییر یا ناهنجاری نیاز به مراجعه به پزشک دارد و پس از معاینه متخصص در صورت لزوم باید نسبت به سونوگرافی و ماموگرافی اقدام شود.

وی در ادامه هوشیاری فرد در انجام معاینات ماهیانه را در شناخت زودهنگام سرطان سینه مهم ارزیابی کرد و از زنان خواست تا هرگونه تغییرات احتمالی، ترشحات غیرطبیعی و... را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.

فاخری با تاکید بر اینکه معاینه سالیانه باید توسط پزشک متخصص انجام شود، گفت: اگر سرطان سینه زود تشخیص داده شود، معمولا پاسخ درمانی مطلوبی گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha