سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 131429

اگر در کودک اولین علایم قرمزی یا ظهور جوش‌های ریز به صورت نقاط برجسته و قرمز رنگ مشاهده شد، والدین، بی‌درنگ، برای مشورت با پزشک خود اقدام کنند و در صورت تجویز دارو آن را به موقع و تا زمانی که پزشک گفته است، به کودک بدهند.

سلامت نیوز: اگر در کودک اولین علایم قرمزی یا ظهور جوش‌های ریز به صورت نقاط برجسته و قرمز رنگ مشاهده شد، والدین، بی‌درنگ، برای مشورت با پزشک خود اقدام کنند و در صورت تجویز دارو آن را به موقع و تا زمانی که پزشک گفته است، به کودک  بدهند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سارا الهی  متخصص کودکان و نوزادان در روزنامه شهروند نوشت: پوست کودکان مبتلا به ادرار سوختگی قرمز و ملتهب به‌نظر می‌رسد، در این حالت توصیه می‌شود با شست‌وشوی مرتب و خشک کردن کامل شیرخوار به حفظ سلامت او کمک شود.


برای داشتن کودکی سالم و با نشاط، لازم است به اندازه توجه به تغذیه او به بهداشت شیرخوار به‌ویژه ناحیه پوشک توجه زیادی شود؛ چرا که از همان ساعت اول تولد، او با شروع تغذیه از سینه مادر به سرعت تولید ادرار و مدفوع خواهد داشت که در صورت عدم پاک‌کردن به موقع، میکروب‌ها و قارچ‌های فرصت‌ طلب علایم را به سرعت وخیم‌تر می‌کنند.
ادرار سوختگی، حاصل رطوبت پوشک شیرخوار و سوار شدن میکروب‌های مستعد برای رشد در آن ناحیه است و اگر اجازه باقی ماندن طولانی‌مدت ادرار و مدفوع و سپس رشد میکروب‌های مساعد در محل داده نشود و البته محیط خشک و تمیز نگه داشته شود و همچنین با شروع اولین علایم اریتم (Erythema ) و بثورات، سریع با پزشک مشورت شود، می‌توان از ایجاد Diaper rash جلوگیری کرد.
در نخستین مراحل درمان، شست‌وشوی مرتب ناحیه و خشک‌کردن آن، عدم باقی‌ماندن کودک در پوشک آلوده به ادرار یا مدفوع، توجه به وجود حساسیت کودک به نوع پوشک استفاده شده، معاینه به موقع پزشک در صورت ادامه ادرار سوختگی، استفاده به موقع و منظم داروهای توصیه شده توسط پزشک و پرهیز از خود‌درمانی مجموعه‌ای است که بهترین درمان را شامل می‌شود.
از آن‌جا که ناحیه پوشک اطفال مرطوب و همواره به دلیل دفع کودک، آلوده به ادرار یا مدفوع است و محیط مناسبی برای رشد میکروب‌هاست، بنابراین از اولین توصیه‌های پزشکی به مادر نوزاد یک روزه آن است که هر ٢ ساعت یکبار و به‌ویژه پس از هر بار دفع مدفوع، پوشک کودک را تعویض کند. ناحیه مورد نظر را با آب ولرم بدون استفاده از مواد شوینده بشوید، با حوله مخصوص کودک را خشک کند و مجددا پوشک نوزاد را ببندد.


امروزه شرکت‌های دارویی، اقدام به تولید طیف وسیعی کرم‌های ناحیه Diaper کرده‌اند که می‌توان پس از هر بار شست‌وشو و خشک کردن، از آنها به صورت لایه نازکی برای جلوگیری از رسیدن سریع ادرار به پوست شیرخوار استفاده کرد. این کار جایگزین شست‌وشوی مرتب نیست، بلکه فقط به مقاومت پوست حساس شیرخوار یا نوزاد در برابر ادرار یا مدفوع سوزاننده، به‌ویژه در شرایط درمان کودک، کمک می‌کند.


اگر در کودک اولین علایم قرمزی یا ظهور جوش‌های ریز به صورت نقاط برجسته و قرمز رنگ مشاهده شد، والدین، بی‌درنگ، برای مشورت با پزشک خود اقدام کنند و در صورت تجویز دارو آن را به موقع و تا زمانی که پزشک گفته است، به کودک  بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha