سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 131441

کارگاه تغذیه و دیابت با هدف آگاهی رسانی اطلاعات در زمینه دیابت و آشنایی با انسولین های مدرن در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

سلامت نیوز: کارگاه تغذیه و دیابت با هدف آگاهی رسانی اطلاعات در زمینه دیابت و آشنایی با انسولین های مدرن در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر صبا مرادی مدرس این کارگاه آموزشی گفت: مهمترین عوامل خطر دیابت نوع 2 ، چاقی ، اضافه وزن و بی تحرکی است به طوری که آمارها نشان می دهند 48 درصد مردم ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند. حتی مادرانی که فرزندان بالای 4 کیلو به دنیا می آورند ، احتمال خطر دیابت نوع 2 در آنها و هم فرزندشان در آینده وجود دارد.

وی ادامه داد: ارث عامل خطر دیگری است که چنانچه یکی از والدین دچار دیابت نوع 2 باشد احتمال ابتلای فرزند آنها به دیابت نوع 2 حدود 12 درصد افزایش می یابد ولی اگر هم پدر و هم مادر دچار دیابت نوع 2 باشند احتمال ابتلای دیابت در فرزند آنها بیش از 40 درصد می شود اما همین زمینه ارثی با کنترل وزن ، تحرک داشتن و مصرف سبزیجات قابل پیشگیری است.

در خاورمیانه از هر 10 بزرگسال یک نفر به دیابت مبتلاست

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلس دیابت idf ،تعداد 382 میلیون فرد دیابتی در دنیا وجود دارد گفت: با توجه به پیش بینی ها تا سال 2035 این رقم به 592 میلیون نفر خواهد رسید که 80 درصد افراد دیابتی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین زندگی می کنند. همچنین 175 میلیون نفر از افراد دیابتی هنوز شناخته نشده اند.

مرادی با بیان اینکه در منطقه آفریقا و خاورمیانه ، کشورمان ایران دارای بیشترین رشد دیابت است تصریح کرد: در جمعیت بزرگسال بین 20 تا 79 ساله در ایران بیش از 4 میلیون فرد دیابتی وجود دارد که این رقم در سال 2035 به 4.8 میلیون نفر خواهد رسید و میانگین هزینه بهداشتی برای هر فرد دیابتی در ایران بیش از یک میلیون تومان در سال است.

براساس گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، وی ترک سیگار را یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از دیابت نوع 2 دانست و گفت: تنها با 30 دقیقه ورزش در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 40 درصد کاهش می یابد همچنین در هر کیلومتر پیاده روی با سوزاندن 65 کیلو کالری می توان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha