مدیر كل مواد خوراكی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی مبنی بر بازبینی تبلیغ مواد خوراكی در صداوسیما گفت: وزارت بهداشت به عنوان مرجع ذیصلاح سلامتی در كشور تبلیغ هر محصول موثر در عادات غلط غذایی برای مصرف‌كننده را مجاز نمی‌داند، از این رو این مساله در حال پیگیری است تا اقلام موثر در ارتقای سلامت چون لبنیات و آبزیان (با سرانه مصرف كم) در دستور كار تبلیغ صدا وسیما قرار گیرد.

دكتر هدایت حسینی در گفت و گو با ایسنا همچنین با اشاره به انتشار مطالبی مبنی بر تولید آدامس اربیت از اجزای حیوانی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان داد كه این محصول از چربی گیاهی تهیه شده و منشایی از چربی حیوانی ندارد، بدین ترتیب جای شكی برای مصرف این كالا به لحاظ شرعی وجود ندارد.

وی با بیان این كه سالیانه صدها قلم كالای تقلبی از سطح عرضه و بازار جمع آوری می‌شود، اظهار كرد: چنانچه تخلفی در سطح عرضه مواد غذایی دیده شود از طریق اطلاع رسانی به دانشگاه‌های علوم پزشكی و نیز شبكه بهداشتی این كالای تقلبی جمع آوری می‌شود.

دكتر حسینی، با اشاره به این كه محصولات تقلبی شامل كالاهای فاقد پروانه و یا با پروانه جعلی است، افزود: از مثال‌های بارز این قبیل تقلب‌ها و تخلف‌ها از معیارهای بهداشتی تولید آبلیمو با استفاده از رنگ و اسانس است كه هیچ پایه‌ای از لیمو ندارد كه در برچسب آن نیز ذكر نشده است.

مدیر كل مواد خوراكی، آشامیدنی، ‌آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، با بیان این كه در تولید هر محصولی امكان تقلب و تخلف وجود دارد، در ادامه یادآور شد: اما بیشتر شاهد بروز تخلفات در تنقلاتی چون آلوچه و لواشك هستیم كه با اعلان عمومی اطلاع ‌رسانی می‌شود.

دكتر حسینی در ادامه توضیح داد: چنانچه محل تولید محصولات تقلبی مشخص باشد ضمن جمع آوری این محصولات، محل تولید توقیف و یا به مراجع قضایی معرفی تا مجازاتی برای آنان تعیین شود.

وی، افزود: اگر محل تولید كارگاه‌های زیرزمینی باشد، ضمن اطلاع رسانی عمومی، محصولات تقلبی نیز از سطح عرضه جمع آوری می‌شوند.

دكتر حسینی در پایان با تاكید بر استفاده از روغن سرخ كردنی برای طبخ مواد غذایی در دمای بالا یادآور شد: مصرف سرانه برخی از اقلام غذایی كه سبب سیری كاذب و عادات نامناسب غذایی می‌شوند نباید به واسطه تبلیغات افزایش یابد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha