سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 131469

مطالعات نشان داده‌اند، سیگار تا حد زیادی ویتامین‌های موجود در بدن را از بین می‌برد، حتی جذب این موادغذایی را مسدود می‌کند و باعث کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.‌

سلامت نیوز: مطالعات نشان داده‌اند، سیگار تا حد زیادی ویتامین‌های موجود در بدن را از بین می‌برد، حتی جذب این موادغذایی را مسدود می‌کند و باعث کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.‌


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، سیگار علاوه بر ایجاد مسمومیت در بدن باعث تغییر  فیزیولوژیکی  می‌شود.
برای خلاص‌شدن از این عادت بد (سیگار کشیدن) که برای سلامت بدن بسیار مضر شناخته شده است، فرد سیگاری باید رفتار غذایی خود را تغییر دهد زیرا سیگار موجب خطر کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.
کمبود   ویتامین C
افراد سیگاری بیش از حد کمبود ویتامین C دارند؛ دود باعث از بین رفتن ویتامین C در بدن می‌شود؛ در صورتی که این ویتامین برای بدن ضروری است و بدن را تقویت کرده، با بیماری مبارزه می‌کند و ویروس و عفونت را از بین می‌برد.
کمبود   ویتامین  E
برای ویتامین E نیز به همان صورت است؛
ویتامین E نقش مهمی در جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، پارکینسون، آلزایمر و حتی سرطان دارد و از بروز بیماری پیشگیری می‌کند؛ این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سرعت پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.
توجه داشته باشید ویتامین C اثر ویتامین E را در زمانی که هر دو به‌طور همزمان جذب می‌شوند افزایش می‌دهد در صورتی که سیگار هردو را
نابود  می‌کند.
آهن 
همان‌طور که سیگار باعث از بین رفتن ویتامین های  C و E می‌شود موجب از بین رفتن آهن بدن نیز می‌شود؛ آهن یک عنصر ضروری در تولید سلول‌های قرمز خون است که نبود آن می‌تواند به کم‌خونی منجر شود؛ کمبود آهن علایمی مانند خستگی، اسهال، ضعف عضلانی، تحریک‌پذیری، گیجی یا از دست دادن حافظه دارد.
ویتامین D  و کلسیم 
ویتامین D باعث جذب کلسیم می‌شود، کاهش این دو ویتامین باعث پوکی استخوان‌ها و شکننده‌شدن استخوان می‌شود و سیگار هر دو ویتامین D و کلسیم را از بین می‌برد.
ویتامین  A
مطالعات نشان داده‌اند، کمبود ویتامین A در افرادی که سیگار می‌کشند زیاد مشاهده شده است؛ این کمبود منجر به کاهش  بینایی، توسعه بیماری‌های جدی چشمی و باعث نارسایی تنفسی می‌شود.
عادات  بد سیگاری‌ها  
مطالعات نشان می‌دهد، افراد سیگاری به غیر از انجام این عمل زشت دارای عادات بد غذایی مانند «خوردن میوه و سبزیجات کم در طول روز»، «غذاهایی که دارای چربی بالایی هستند»، «مصرف الکل و کافیین»، «کم خوابی» و «غیر فعال بودن بدن» هستند.
افراد  سیگاری
چه غذاهایی باید مصرف کنند؟
همانطور که گفته شد، سیگار باعث از بین رفتن ویتامین‌های بیشماری در بدن می‌شود و افراد سیگاری بیش از دیگران به ویتامین نیاز دارند؛ این افراد باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند و داشتن یک رژیم غذایی صحیح که دارای انواع ویتامین‌ها باشد برای آنان ضروری است.
افراد سیگاری باید به‌طور مداوم میوه و سبزیجاتی ازجمله کیوی، لیمو، خرما، پیاز، گلابی، سیب درختی، انار، چغندر، سبزی‌خوردن، فلفل‌دلمه، آناناس، زیتون، خربزه، نارنگی، گریپ‌فروت، پرتقال، هویج و کدو و مواد غذایی که دارای ویتامین C هستند، مصرف کنند زیرا این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حذف سموم بدن لازم و ضروری است.
ویتامین E از سلول‌های بدن محافظت می‌کند؛ این ویتامین را در جوانه‌گندم، روغن‌آفتابگردان، کره، بادام‌زمینی، فندق، بادام‌درختی و تخمه‌هایی مانند آفتابگردان و ... می‌توان یافت.
ویتامین A در روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، ماهی تن، لبنیات، شیر، ماست، جگر، گوشت گاو یا گوسفند و سبزیجات موجود است.
مصرف ویتامینB، منیزیم، سلنیوم و روی نیز برای از بین رفتن استرس اکسیداتیو مفید است. (استرس اکسیداتیو «عامل اکسیدشدن» همان پیروزی رادیکال‌های‌آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن ما است و به نوعی به حمله‌های بیولوژیک به ارگانیسم بدن تعبیر می‌شود.)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha