سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 131472

ساعت بیولوژیک بدن تنظیم تغییرات جسمانی، روحی و احساسی را در طول روز و همچنین هشیاری بدن را به عهده دارد.

سلامت نیوز: ساعت بیولوژیک بدن تنظیم تغییرات جسمانی، روحی و احساسی را در طول روز و همچنین هشیاری بدن را به عهده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی هاروارد، محققان به این نتیجه دست یافته اند در طول روز معمولاً همه افراد احساس سرحالی میکنند اما بتدریج که ساعتها میگذرد و وقت غروب میشود هر فردی در هر شرایطی که قرار دارد احساس خواب آلودگی، خستگی و گیجی میکند و این احساس تقریباً از زمان ظهر به بعد به سراغ افراد میآید و بهترین راهکار برای  حل خواب آلودگی و احساس کسالت اختصاص دادن یک فرصت کوتاه برای چرت زدن است. از سوی دیگر محققان این دانشگاه توصیههای سادهای را برای حل این حالت کسالت آور توصیه کردهاند که به آنها اشاره میشود.
  فرصتی طلایی
خواب یکی از نیازهای اساسی بدن به شمار میرود و مانند امور دیگر زندگی باید وقتهای مناسبی را به آن اختصاص داد تا بدن احساس انرژی خود را بازسازی کند. افراد باید برای چرتهای کوتاه مدت خود زمان بندی طلایی داشته باشند. مایکل گراندنر متخصص روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در این راستا میگوید: معمولاً افراد پس از صرف ناهار احســـاس چرت میکنند که بهتر است به محض احساس سنگینی و خواب آلودگی فرصتی به چرت زدن اختصاص داده شود تا در خواب شب دچار تداخل نشوند، با توجه به اینکه در فصلهای سرد سال نور خورشید کم است و هوا زودتر تاریک میشود زمان چرت زدن نباید قبل از صرف ناهار یا ساعت سه به بعد باشد.
  چرتهای کوتاه
برخی افراد مدام با خود این گفتوگوی ذهنی را تکرار میکنند که «حالا میخوابم، هر وقت که شد بیدار میشوم» این استراتژی مناسب به نظر نمیرسد. افراد برای چرت زدن باید زمانی را در نظر بگیرند و ساعت بدن را با همان زمان تنظیم کنند. از این رو یک چرت مناسب باید بین 20 تا 30 دقیقه باشد. محققان بر این باورند اگر زمان چرت زدن بیشتر از نیم ساعت طول بکشد، عملکرد مغز کاهش پیدا میکند چون چرت زدن اگر بیش از یک ساعت طول بکشد فرد وارد مرحله عمیقی از خواب میشود که بعد از بیداری احساس بیحالی و کسالت میکند و باقی زمان روز او  را تحت تأثیر قرار میدهد.
  بهترین محل برای چرت
زمانی که افراد هنگام خواب روی تخت دراز میکشند، خواب طولانیتری را تجربه میکنند بنابراین دکتر گراندنر توصیه میکند: برای چرت زدن محل راحت و آسودهای انتخاب شود.
  فضایی آرام
این روانپزشک در ادامه اشاره میکند: فضایی که قرار است فرد یک چرت کوتاه مدت را در آن تجربه کند باید با دقت خاصی انتخاب شود که تا حد امکان فضایی ساکت و تاریک باشد  اما نباید این فضا زیاد تاریک باشد زیرا در فضای خیلی تاریک مغز گیج میشود و فکر میکند هنگام خواب فرا رسیده است. دمای اتاق باید مطلوب باشد و همین خنکی و لذت بخشی اتاق به داشتن یک چرت بهتر کمک میکند.
  تنظیم مصرف کافئین
تحقیقات نشان میدهد نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه قبل از اینکه فرد برای چرت زدن آماده شود به داشتن یک چرت آرام کمک میکند زیرا کافئین بعد از مصرف بین 20 تا 30 دقیقه زمان میبرد تا تأثیر خود را در بدن نشان دهد در نتیجه زمانی که تأثیرگذاری کافئین در بدن آغاز میشود فرد از خواب بیدار شده و احساس سرحالی میکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha