سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 131477

آیا كفش‌های شما برای دوران بارداری‌تان مناسب و راحت هستند؟ وقتی كه باردار هستید، پاها بیشتر از قبل نیاز به راحتی دارند و باید به حفظ سلامت آنها اهمیت ویژه‌ای دهید.

سلامت نیوز: آیا كفش‌های شما برای دوران بارداری‌تان مناسب و راحت هستند؟ وقتی كه باردار هستید، پاها بیشتر از قبل نیاز به راحتی دارند و باید به حفظ سلامت آنها اهمیت ویژه‌ای دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه دنیای کودک، در طول دوران بارداری پاها كمی بزرگتر می‌شوند (حدود نیم‌ سایز) و به همین علت كفش‌های همیشگی‌تان كمی كوچك و ناراحت به نظر می‌رسند. پاهای ورم كرده، كمردرد، گرفتگی عضلات پاها و... برخی از ناراحتی‌ها و مشكلاتی هستند كه خانم‌های باردار تجربه می‌كنند و اگر با وجود این مشكلات، از كفش مناسب نیز استفاده نشود، دردسرها و ناراحتی‌های بیشتری به وجود خواهد آمد كه باعث آسیب‌دیدگی پاها می‌شوند. طی این دوران خانم‌ها كمتر از كفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌كنند. كفش‌های مناسب این دوران، كفش‌های اسپرت هستند كه البته طرح‌ها و مدل‌های مختلف دارند همانطور كه همه می‌دانیم با افزایش وزن طی این دوره، فشار و سنگینی بیشتری روی پاها ایجاد می‌شود. اندازه پاها نه تنها از عرض بلكه از طول هم بیشتر می‌شود.


 تاثیر انواع مختلف كفش
كفش‌های كتانی یا كفش‌های ورزشی
كفش‌های كتانی كه معمولا كفه پلاستیكی دارند، كمك می‌كنند تا فشار كمتری به كمر و زانوها وارد شود.

 صندل‌های تخت
 این صندل‌ها به طور كلی مدل باز دارند و به همین دلیل با بزرگتر شدن و ورم كردن پاها، باعث می‌شوند كه پاها اذیت نشوند. بسته به مدل كفش‌ها، از بندهایی در آنها استفاده می‌شود كه كمك می‌كنند پاها ثابت و در یك حالت بمانند.

 كفش‌های تخت
 این كفش‌ها بیش از حد راحت هستند و مناسب پیاده‌روی و قدم زدن می‌باشند. كفه بسیار نازك و نرم آنها بسیار راحت است ولی بهتر است قبل از خرید اول كمی با آنها راه بروید و در صورت احساس راحتی (به علت تخت بودن بیش از حد) اقدام به خرید كنید. بسیاری از پزشكان این كفش‌ها را بهترین كفش‌های دوران بارداری می‌دانند. بندهای جلوی كفش باعث ثابت ماندن پاها داخل كفش می‌شوند. از آنجایی‌كه هیچ پاشنه‌ای ندارند، احساس می‌كنید، پاها به زمین بسیار نزدیك هستند و به همین دلیل راحت‌تر راه می‌روید.

 بوت‌های مناسب برای خانم‌های باردار
 بارداری در طول زمستان، دردسرهای بیشتری به دنبال دارد. بهترین انتخاب بوت برای خانم‌های باردار، بوت‌هایی هستند كه پاشنه ندارند. این بوت‌ها هم پاها را گرم نگاه می‌دارند و هم راحت هستند. افزایش وزن و تغییرات هورمونی در دوران بارداری، تأثیراتی روی بدن دارند. كفش‌های پاشنه‌دار باعث ایجاد فشار بیشتر روی مفاصل و پاها می‌شوند و كمر را نیز اذیت می‌كنند. متخصصان معتقدند كه كفش مناسب بارداری، كفش بدون پاشنه‌ای است كه البته تخت هم نیست و كمی برآمدگی دارد.

 كفش مناسب بارداری بهتر است كه ...
بند داشته باشد تا از پاها در طول روز محافظت كند، پاها در حین راه رفتن از كفش خارج نشوند و در یك حالت ثابت بمانند. تا جائیكه ممكن است پاشنه نداشته باشد. پاشنه‌های بلند باعث ایجاد فشار بیشتر روی پاها می‌شوند و به مچ پاها نیز فشار می‌آورند و حتی احتمال زمین خوردن را نیز افزایش می‌دهند كه این مورد برای خانم‌های باردار خطرناك است. اگر لازم است كه كفش‌تان از سطح زمین بلندتر باشد، از كفش‌های لژ‌دار استفاده كنید تا پاها راحت باشند. سعی كنید از كفش‌هایی استفاده كنید كه جنس پارچه‌ای‌تر دارند و پاها می‌توانند در آنها به راحتی نفس بكشند و عرق نكنند. اگر می‌خواهید كفش جدیدی برای این دوران خریداری كنید، حتماً بعدازظهر به خرید بروید یعنی زمانی‌كه پاها ورم بیشتری دارند، تا از ناراحتی‌ ناشی از تنگی كفش و تاول زدن پاها در این اوقات راحت شوید. حتماً به هنگام خرید كفش از انواع كفش‌های پهن‌تر استفاده كنید چرا كه پاها، ابعاد بزرگ‌تری پیدا می‌كنند. پیاده‌روی از بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های باردار است اما اگر كفش‌ها مناسب نباشند، با پیاده‌روی كردن پاها ورم می‌كنند و ممكن است تاول بزنند. كفش‌ انتخابی‌تان اگر پاشنه‌ كوتاه و مناسبی دارد، توجه داشته باشید كه این پاشنه از نوع پهن باشد چرا كه پاشنه‌های پهن باعث ایجاد تعادل و ثبات بیشتری می‌شوند. توجه داشته باشید كه كف كفش لیز نباشد تا از سر خوردگی شما جلوگیری كند. كفش‌های مناسب شما نباید چندان تنگ و سفت باشند به طوری‌كه فاصله میان انگشتان به خوبی هوا بكشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha