مشاور وزیر بهداشت گفت: 35درصد شكایات و خواسته‌های مردم كه به وزارت بهداشت منعكس می‌شود از هزینه‌های گران قیمت دارو و درمان بستری است و بقیه به امور اداری و دانشجویی اختصاص دارد.

احمد نجابت در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: طی 7 ماه گذشته 40 هزار خواسته، شكایت و تقاضا از طریق نامه‌های مستقیم مردمی به وزارت بهداشت و نیز از طریق دفتر ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری به دفتر امور شكایات و بازرسی وزارت بهداشت ارجاع شده است كه حدود 35 درصد آنها در حوزه امور بهداشتی، درمانی و دارویی بوده و بقیه تقاضاهای پرسنل وزارت بهداشت و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی برای ارتقای شغلی یا جا به جایی بوده است.
رئیس دفتر رسیدگی به شكایات و ارزیابی وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر نامه‌ها و تقاضاهایی كه به صورت مكتوب به این دفتر می‌رسد كه باید جوابگوی آنها باشیم. این دفتر نظارت‌های محسوس و غیر محسوس و مستمر و موردی نیز از فعالیت‌های حوزه كاری وزارت بهداشت انجام می‌دهد.
وی گفت: رویكرد وزارت بهداشت در رسیدگی به شكایات بیشتر كمك به افراد محروم نیازمند است كه معمولاً هزینه‌های بالای درمان و به خصوص داروهای گران قیمت گلایه دارند، به همین منظور هم وزارت بهداشت اكنون 23 مركز درمان رایگان یا با تخفیف بالا را برای درمان 5 نوع سرطان شایع در كشور شامل سرطان سینه، پروستات و روده راه‌اندازی كرده است.
نجابت افزود: برخی از شكایت‌های مردمی نیز از فعالیت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی است كه بخشی از آنها ممكن است در حوزه كاری سازمان نظام پزشكی باشد كه ارجاع می‌شود، البته وزارت بهداشت بر نحوه رسیدگی به این شكایات هم نظارت دارد و آن بخشی كه بیمارستان‌های دولتی و حوزه كاری وزارت بهداشت مربوط می شود را نیز خودمان تا آخر و گرفتن جواب قطعی پیگیری می‌كنیم و حتی تلفنی یا از طرق نامه با فرد شاكی تماس می‌گیریم و مصممیم تا جایی كه قانون اجازه می‌دهد، موضوع را به نتیجه برسانیم.
مشاور وزیر بهداشت گفت:‌ طی 3 سال گذشته كارهای عظیمی از طریق وزارت بهداشت انجام شده كه جهت‌گیری آنها به سمت افراد نیازمند و محروم بوده است، پیوند كبد اكنون فقط در شیراز انجام می‌شود و هزینه آن 30 میلیون تومان است كه همه آن را دولت می‌پردازد، پیوند حلزون شنوایی نیز كه 16 میلیون تومان هزینه دارد حدود 10 میلیون تومان آن را وزارت بهداشت پرداخت می‌كند.
وی ادامه داد: با این حال هنوز حدود 35 درصد شكایت‌هایی كه به وزارت بهداشت ارجاع می‌شود به امور درمانی و دارویی مربوط است كه بیشتر آنها به هزینه داروهای گران قیمت و بستری در بیمارستان مربوط است، متاسفانه برخی پزشكان در حالی كه داروهای گران قیمت خارجی با مشابه ایرانی با كیفیت مطلوب دارند، اصرار دارند كه حتماً داروی خارجی را تجویز كنند به همین خاطر برخی بیماران دچار مشكل می شوند.
نجابت گفت: افراد نیازمند بعد از مصاحبه با مددكار اجتماعی از طریق دستور وزیر بهداشت یا معاون توسعه یا گاهی اوقات از طریق بودجه دفتر ریاست جمهوری كمك موردی دریافت می‌كنند این كمك‌ها معمولا بین 5 تا 6 میلیون تومان است البته گاهی كمك‌های موردی تا 14 میلیون تومان هم پرداخت شده است و سالانه میلیون‌ها تومان از این طریق به بیماران نیازمند كمك می‌شود.
وی افزود: حدود 65 درصد دیگر نامه‌ها و خواسته‌هایی كه به دفتر رسیدگی به شكایات وزارت بهداشت ارجاع می‌شود شامل تقاضای رسیدگی به نحوه ارتقای شغلی پرسنل وزارت بهداشت است كه با توجه به فعالیت 350 هزار نفر در وزارت بهداشت حجم بالایی دارند و البته بخش مهم دیگری از این نامه‌ها نیز درخواست‌های دانشجویان و بورس اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی است كه رسیدگی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha