یک فوق تخصص بیماری های ریوی گفت: گاز منواکسید کربن از گازهای آلوده کننده ای است که در دراز مدت می تواند سبب بروز تنگی عروق و بیماری های قلبی و ریوی در افراد سالم شود.

دکتر حمید سهراب پور در گفت و گو با ایرنا افزود: افراد سالمی که سابقه ابتلا به بیماری های تنفسی ندارند، ممکن است در اثر آلودگی هوا دچار تنگی نفس و گرفتگی و تغییر صدا، سوزش مخاط بینی، حلق و یا سوزش چشم ها شوند.
وی اظهار داشت: افراد سالمند، کودکان و مبتلایان به بیماری های تنفسی به دلیل برخورداری از حساسیت بیشتر از ناحیه ریه، باید در روزهایی که آلودگی هوا در وضعیت هشدار است از تردد در سطح شهر به ویژه مناطق پر ترافیک خودداری کنند.
وی افزود: افراد مبتلا به حساسیت های دستگاه تنفسی همچون "رینیک آلرژیک" (حساسیت مخاط بینی) و "آسم آلرژیک" (حساسیت راه های هوایی داخل ریه) بر اثر آلودگی هوا دچار علائمی همچون خارش مخاط بینی، حلق، چشم، احساس تنگی نفس و سرفه می شوند.
سهراب پور تاکید کرد: بر این اساس، مبتلایان به آلرژیک های دستگاه تنفسی در صورت بروز این علائم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با مصرف داروهای لازم و به موقع از شدت یافتن بیماری در آن ها، جلوگیری شود.
این متخصص با اشاره به نحوه درمان مبتلایان به آلرژیک های دستگاه تنفسی گفت: مبتلایان به "رینیک آلرژیک" با مصرف داروهای موضعی و مبتلایان به "آسم آلرژیک" با مصرف داروهای استنشاقی و در مواردی خوراکی و یا تزریقی درمان می شوند.
وی، با اشاره به راه های کاهش میزان آلودگی هوا اظهار داشت: از آنجا که وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و تاکسی ها منشا آلودگی هستند، تنها با استفاده از اتوبوس برقی و مترو می توان از میزان آلودگی هوا کاست.
سهراب پور یادآور شد: استفاده از خودروها و اتوبوس های گاز سوز نیز، به دلیل ایجاد سوخت فسیلی نه تنها در کاهش آلودگی هوا موثر نیست، بلکه خود از منابع آلوده کننده هوا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha