چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 131556

اظهارات و سیاست‌های متفاوت سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت درباره خمیر مرغ همچنان ادامه دارد.

سلامت نیوز: اظهارات و سیاست‌های متفاوت سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت درباره خمیر مرغ همچنان ادامه دارد.

 سازمان دامپزشكی از مجاز بودن خمیر مرغ می‌گوید.این در حالی است كه سازمان غذا و دارو استفاده از خمیر مرغ را ممنوع اعلام كرده است. مردم هم همچنان نگران و بلاتكلیف هستند.

وزیر بهداشت‌در گفت و گو با همشهری گفت: استفاده از خمیر مرغ گرچه در همه جای دنیا معمول است اما در ایران چون حجم تولید مواد غیرمجاز زیاد است و استانداردها رعایت نمی‌شود، اعلام كردیم كه استفاده از خمیر مرغ به این شكل مجاز نیست. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی اضافه كرد: استفاده از خمیر مرغ باید كاملا بهداشتی باشد و بر تولید آن هم نظارت‌های جدی صورت بگیرد. علاوه براین، به‌نظر می‌رسد كه همه دستگاه‌هایی كه به نوعی با سلامت مردم سرو كار دارند باید سیاست واحدی در زمینه ایمنی غذایی مردم داشته باشند تا مردم بدون فشار روانی و با طیب خاطر از مواد غذایی استفاده كنند. وی تاكید كرد: در هر حال، استانداردها باید رعایت شود و هر دستگاهی نباید حرف خود را بزند چرا كه تامین سلامت مردم از هر چیزی مهم‌تر است. با وجود‌ این رئیس سازمان دامپزشكی كشور روز گذشته اعلام كرد كه براساس تفاهم مشترك با سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد‌ با سازمان دامپزشكی، استفاده از خمیرمرغ مانعی ندارد و مجاز است.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان دامپزشكی گفته این تصمیم كه استفاده از خمیرمرغ مانعی ندارد و مجاز است در جلسه مشتركی كه دوازدهم آذرماه با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برگزار شد گرفته شده و در آن جلسه، پس از ارائه توضیحاتی از سوی سازمان دامپزشكی مبنی بر معرفی چگونگی تولید خمیرمرغ در خطوط مجاز تولید، به این نتیجه رسیدیم كه اگر خمیرمرغ در این بستر بهداشتی و نظارتی تولید ‌شود، دارای هیچ مشكلی نیست. او توضیح داده كه براساس این جلسه مشترك و تفاهم‌های صورت گرفته تولید و استفاده از خمیرمرغ هیچ مشكلی ندارد و سازمان دامپزشكی از محصولی كه با شرایط بهداشتی مناسب و عمر ماندگاری استاندارد تولید می‌شود، حمایت می‌كند.

تكذیب سازمان غذا و دارو

اظهارات رئیس سازمان دامپزشكی در حالی است كه مسئولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت این تصمیم‌گیری‌را تكذیب می‌كنند. مدیركل روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو به همشهری می‌گوید: خبرهای منتشرشده درباره مجاز بودن خمیر مرغ‌ تكذیب می‌شود و درباره مكاتبات اداره كل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو سوءتفسیرهایی از سوی برخی سازمان‌ها و رسانه‌ها صورت گرفته، چرا كه مدیركل اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، ‌آرایشی و بهداشتی طی نامه‌ای به‌صورت شفاف سیاست‌های سازمان غذا و دارو درخصوص ممنوعیت استفاده ازخمیر مرغ را اعلام كرده است. بر این اساس هیچ‌گونه تغییر سیاستی در ارتباط با استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی ایجاد نشده است. او اظهار می‌كند سیاست‌های سازمان غذا و دارو در برخورد با خمیر مرغ تغییری نكرده است.

اظهار نظرهای متناقض

گفتنی است این نخستین‌باری نیست كه برخی سازمان ‌ها درباره ممنوعیت و یا مجاز بودن خمیر مرغ متفاوت از وزارت بهداشت كه متولی اصلی سلامت مردم است، نظرشان را اعلام می‌كنند.

پیش از این هم با وجود آنكه اعلام شده بود‌چون بعضی از خمیر مرغ‌های تولیدی طبق شرایط استاندارد تولید نمی‌شوند و گاهی استخوان مرغ در آن له می‌شود كه آلایندگی ایجاد می‌كند و گاهی بافت‌های غیرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد بنابراین خمیر مرغ از نظر ارزش غذایی و كیفیت اجازه تولید ندارد، برخی سازمان‌ها و صنوف مرتبط با مرغ سعی داشتند با پنهان كردن مشكلات خمیر مرغ آن را مجاز و بدون ایراد برای استفاده اعلام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضاپور ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام من از وزیر شجاع بهداشت تشکر میکنم که با شجاعت نظرات خود را در خصوص مواد غذایی ناسالم ابراز میدارد و از اینکه میبینم بعضی از مسئولین و کارشناسان اینهمه احجاف و تقلب و تحمیل مواد غذایی ناسالم را به مردم مشاهده میکنند و بجای حمایت از مصرف کننده دفاع از تولید کنندگان ناسالم میکنند ، متعجب هستم !!!!