پزشک متخصص زنان وزایمان تاکید کرد :زنان در دوران یائسگی نیاز به توجه بیشتر دارند و باید مشکلات جسمی و روحی آنان را در نظر داشت .

دکتر نسیم سنجری در گفتگو با ایرنا گفت : یک زن در دوران زندگی خود از نظر فیزیولوژی دچار تغییرات متعددی شده که مهمترین آنها بلوغ و یائسگی است .
وی افزود: اگر چه این دو مرحله در نظر ما بیماری محسوب نمی شود و جزو زندگی طبیعی یک زن است، اما گاهی این تغییرات حاد و شدید بوده و سبب مداخلات پزشکی می شود.
دکتر سنجری با اشاره به اینکه مردم از دوران بلوغ آگاهی نسبی دارند و می دانند که با افرادی که در این دوران قرار دارند، چگونه برخورد کنند ، خاطر نشان کرد : متاسفانه مردم هنوز به رعایت حال خانمی که در بحران دوران یائسگی قرار دارد ، عادت نکرده اند .
وی با تاکید بر اینکه زن در دوران یائسگی نیاز به محبت و دریافت خدمات پزشکی و اجتماعی دارد ،‌تصریح کرد دوران یائسگی می تواند در رفتار ، عملکرد و حالات فرد تغییر ایجاد کند.
سنجری با بیان اینکه شدت تغییرات در افراد مختلف متفاوت است، توضیح داد : طی ‌این دوران برای برخی بسیار آسان و برای برخی آنچنان سخت است که برای عبور از آن نیاز به کمک دارند .
وی گفت : اختلالات قاعدگی و سپس قطع قاعدگی از جمله تغییراتی است که در بدن یک زن در حدود یائسگی ایجاد می شود و ممکن است بررسی بیشترو یا درمان را ضروری سازد.
پزشک متخصص زنان وزایمان، "گر گرفتگی" ‌را از دیگر علایم دوران یائسگی برشمرد و توضیح داد: "گر گرفتگی یک احساس حرارت بالا در بدن بخصوص در سر و سینه است که بطور ناگهانی منجر به تعریق می شود و احساس نیاز فرد به هوای آزاد را تشدید می کند."
وی افزود : "گرگرفتگی ممکن است یک تا صد بار در روز اتفاق بیفتد. معمولا گر گرفتگی های شدیدی که در شب ها اتفاق می افتد، خواب فرد را مختل کرده و کیفیت زندگی زن را تحت تاثیر قرار می دهد."
سنجری یاد آور شد معمولا "گر گرفتگی ها" خود به خود محدود شونده هستند و پس از یکی دو سال یا شدت آنها کم می شود یا از بین می رود.
وی ورزش، نخوردن غذاهای ادویه دار، استفاده از لباس های نخی، استفاده از چندین لباس لایه لایه به جای استفاده از یک لباس ضخیم (تا فرد برحسب نیاز خود آنها را کم یا زیاد کند)، استفاده از دوش آب سرد و استخرهای خنک را از جمله راهکارها برای فردی که "گر " می گیرد، دانست .
سنجری با بیان اینکه کسانی که استرس و اضطراب بیشتری دارند، علایم گر گرفتگی یا شدت و شیوع بیشتری دیده شده است، توصیه کرد هر عملی که باعث کاهش اضطراب شود( پرداختن فرد به علایق خود مثلا نقاشی کردن یا مانند آن )، می تواند در کاهش "گر گرفتگی "موثر باشد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از روش هایی که امروزه برای کنترل گر گرفتگی موثر می دانند "یوگا " است ،‌گفت : موارد شدیدتر گر گرفتگی ممکن است نیازمند استفاده از دارو هایی مانند "فلوکستین"،"‌گابا پنتین"، برخی از داروهای ضد افسردگی و حتی استفاده از هورمون های جایگزین (در صورت نیاز و در صورت عدم وجود منع مصرف، برای مدتی محدود) باشد .
وی در ادامه به تغذیه مناسب در دوران یائسگی پرداخت و گفت : زن ها باید در این سن بیشتر به تغذیه خود توجه داشته باشند .
سنجری مصرف لبنیات کم چرب را یکی از مهمترین اصول تغذیه دانست و افزود:‌سبزی ها ، میوه ها و غلات منابعی از هورمون های گیاهی هستند و استفاده مرتب از آنها می تواند در کاهش علایم یائسگی کمک کند.
وی افزود : مصرف نوشابه در هیچ سنی بخصوص در دوران یائسگی توصیه نمی شود چرا که کنترل وزن و جذب کلسیم را بشدت مختل می کند.
این متخصص زنان و زایمان مصرف مشروبات الکلی را مضر برشمرد و گفت : مصرف مشروبات الکلی علایم "گر گرفتگی" را تشدید کرده و علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان، دهها مشکل بهداشتی دیگر را به همراه دارد.
همچنین استعمال سیگار نیز منجر به کاهش سطح هورمونهای جنسی بانوان شده منجر به یائسگی زودرس و تشدید علائم یائسگی بخصوص پوکی استخوان و چین و چروک صورت میشود.
سنجری با اشاره به اینکه گاهی خانم ها با ورود به سنین میانسالی تحمل مصرف شیر را از دست می دهند ،‌توصیه کرد در اینگونه موارد زنان می توانند از دیگر منابع کلسیم دار مانند "ماست" ،‌"کشک "پنیر "و "دوغ بدون گاز و کم نمک " استفاده کنند.
وی در مورد محتوی کلسیم در یک فنجان از مواد غذایی کلسیم دار گفت : در یک فنجان ماست ، 415 میلی گرم ،ماست با میوه 345 میلی گرم، شیر 300 میلی گرم + 100 واحد ویتامین "دی "، بستنی 175 میلی گرم و لوبیای پخته شده80 میلی گرم کلسیم وجود دارد .
سنجری با اشاره به اینکه میزان کلسیم یک و نیم لیوان دوغ بدون گاز برابر با یک لیوان شیر است ، توصیه کرد: هر فرد حداقل چهار نوبت از موارد فوق را روزانه دریافت کند.
سنجری با تاکید بر اینکه برای جذب کلسیم ما نیازمند ویتامین "دی" هستیم، گفت : اگر چه کشور ما کشور آفتاب خیزی است، اما به علت نوع پوشش خانم ها و همچنین آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران ویتامین "دی" کافی به بدن نمی رسد و این باعث شده تا 50 درصدخانم ها دچار کمبود ویتامین این ویتامین باشند .
وی در ادامه سخنان خود پوکی استخوان و افسردگی را از بیماری های شایع در دوران یائسگی برشمرد و گفت : سیر پوکی استخوان زنان قبل از یائسگی کم بوده ولی پس از آن با سرعت بیشتری استخوان های خود را از دست می دهند.
سنجری تاکید کرد باید زنان بیشتر ذخایر استخوانی خود را از طریق تغذیه، فعالیت بدنی مناسب و مصرف نکردن سیگار درسنین بلوغ و جوانی کسب کنند.
پزشک متخصص زنان و زایمان خاطر نشان کرد کسب کلسیم و ویتامین "‌دی"‌بدون فعالیت بدنی کافی نیست و باید با ورزش های هوازی به استخوان سازی بدن کمک کرد.
وی گفت: ورزش هایی مانند شنا که بدن در آب معلق می ماند اگر چه اثر بسیار خوبی روی روحیه ، فرم و قدرت عضلانی دارند، اما اثر چندانی بر استخوان سازی ندارند .
سنجری افزود : اگر می خواهیم با پیاده روی به استخوان سازی خود کمک کنیم باید پیاده روی ما "تند و سریع" باشد .
سنجری با بیان اینکه مهمترین عامل در تراکم استخوان فاکتورهای ژنتیک هستند،‌گفت: در برخی از موارد نیاز به یکسری بررسی ها نظیر تست سنجش تراکم استخوان است.
به گفته این پزشک متخصص زنان و زایمان ، تست تراکم استخوان در کتب خارجی از 65 سالگی به بعد توصیه می شود که با توجه به سن پایین تر مبتلایان به پوکی استخوان در ایران و همچنین شیوع بیشتر آن پیشنهاد می شود تا از زمان یائسگی بخصوص در خانواده هایی که سابقه پوکی استخوان دارند یا از داروهایی استفاده می کنند که روی استخوان اثر معکوس دارد ( هپارین و یا داروهای ضد صرع ) تست پوکی استخوان صورت گیرد.
وی همچنین در مورد افسردگی دوران یائسگی گفت: تا کنون ارتباط بین یائسگی با افسردگی ثابت نشده و معمولا افسردگی علت دیگری مثل بدخوابی های ناشی از گر گرفتگی های شدید یا پندارهای غلط اجتماعی در مورد یائسگی دارد.
سنجری خاطر نشان کرد فرد یائسه از ورود به دورانی که احتمال می دهد با ناتوانی، بیماری، از دست دادن زیبایی،تهدید امنیت خانوادگی به واسطه از دست دادن قابلیت های خود همراه باشد، احساس نگرانی کرده و همین نگرانی سبب بروز افسردگی در او گردد.
وی گفت: باید دانست که به هیچ وجه ورود به زمان یائسگی نشانگر ابتلا به بیماری نیست و این زمان یک مرحله طبیعی از زندگی هر زنی است و با برخورد صحیح با آن می توان زندگی مثبت و پویا و شادی را داشته باشیم.
سنجری در مورد تغییرات بافتی دستگاه باروری نیز گفت: موارد خفیف نیاز به درمان ندارند و در موارد شدید با استفاده از داروها می توان به مشکل فایق آمد.
این پزشک متخصص زنان وزایمان ،بطور کلی در مورد یائسگی با اشاره به اینکه یائسگی نه بیماری نه دورانی با بار منفی است ،بلکه یک مرحله عادی از زندگی طبیعی یک خانم است که ممکن است نیازمند به توجهات ویژه اطرافیان و پزشک باشد گفت: هیچ عاملی به اندازه حمایت های خانوادگی در کنترل علایم یائسگی تاثیر گذار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha