یک متخصص زنان و مامایی گفت: با انجام تست‌های غربالگری از جمله پاپ اسمیر می‌توان ضایعات پیش بدخیم سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه شناسایی و از مرگ و میر به دلیل این بیماری جلوگیری کرد.

زنان از 21 سالگی انجام تست‌های پاپ اسمیر را جدی بگیرند

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و مامایی گفت: با انجام تست‌های غربالگری از جمله پاپ اسمیر می‌توان ضایعات پیش بدخیم سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه شناسایی و از مرگ و میر به دلیل این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طاهره اشرف گنجویی، فلوشیپ انکولوژی و دبیر علمی سمینار استراتژی‌های جدید تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم با بیان این مطلب گفت: شیوع سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال توسعه بالاست؛ به طوری که اگر بخواهیم آمار ارائه دهیم دومین سرطان شایع در کشورهای در حال تکامل است. اما در کشورهای پیشرفته شیوع این بیماری به مراتب کمتر شده و علت اصلی آن هم اهمیت به انجام تست‌های غربالگری از جمله پاپ اسمیر است که می‌تواند شیوع سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

وی گفت :افرادی که در ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند، شامل افرادی با شروع رابطه جنسی زیر سن 18 سال، ارتباطات جنسی با شرکای متعدد و همچنین زنان سیگاری و افرادی که همسران‌شان سیگاری هستند به طور غیرمستقیم در ریسک بیشتر ابتلا به سرطان دهانه رحم قراردارند. در زنانی که از وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی برخوردارند نیز شیوع سرطان رحم بیشتر است. شاید به این دلیل که مراقبت‌ها و غربالگری‌ها فراموش می‌شود.

دبیر علمی سمیناراستراتژی‌های جدید تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم عنوان کرد : بیشترین فاکتور در ابتلا به سرطان دهانه رحم در روابط جنسی خارج از عرف است و زمانی که شریک جنسی یک نفر باشد قطعا ویروس‌های متعدد امکان انتقال را ندارند و از طرفی بدن می‌تواند به طور طبیعی یک ویروس را پاک کند. اما زمانی که بدن در تماس با ویروس‌های متعدد از طریق شرکای متعدد قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی توان پاک کردن ویروس‌ها را ندارد و فرد با ریسک بالاتری به سمت ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌رود.

این فلوشیپ انکولوژی اظهار کرد: انجام تست‌های پاپ اسمیر در زمینه غربالگری سرطان دهانه رحم فوق‌العاده اهمیت دارد. لازم به ذکر است از زمانی که این تست ابداع شد و در کشورهای پیشرفته بکار برده شد، توانست شیوع این سرطان را کم کند و به همین دلیل اگر ما به انجام تست‌های غربالگری بخصوص پاپ اسمیر اهمیت دهیم، این تست‌ها می‌توانند ضایعات پیش بد خیم را در مرحله اولیه شناسایی کنند.

وی بهترین زمان جهت انجام تست‌های پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی توصیه کرد و گفت :از 21 سالگی تا 30 سالگی هر 3 سال یکبار و از 30 سالگی به بعد هر 3 تا 5 سال یکبار می‌توان این تست‌ها را انجام داد. انجام تست تا سن 65 تا 70 سالگی الزامی است و بعد از سن 70 سالگی بستگی به این دارد که آیا این خانم فاکتور خطر خاصی داشته باشد یا خیر. به عنوان مثال زنانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید انجام مرتب این تست‌ها را جدی بگیرند، چرا که می‌توان این ضایعات پیش بدخیم را به موقع شناسایی و از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

گنجویی خاطرنشان کرد: در اغلب انواع سرطان‌ها امکان تشخیص اولیه وجود ندارد و خیلی اوقات سرطان بدون علامت است. اما اگر سرطان دهانه رحم بخواهد علامتی داشته باشد می‌توان به مواردی چون ترشحات غیرطبیعی رحمی به صورت علائم عفونت‌، خونریزی‌های رحمی غیرطبیعی و بی‌موقع، لکه بینی‌های بی‌موقع و لکه بینی بعد از نزدیکی اشاره کرد.

وی همچنین گفت: این‌ موارد علائمی هستند که ما را قویا مشکوک می‌کند که شاید ضایعات پیش سرطانی در کار است و حتما زنان باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

سمینار دو روزه استراتژی‌های تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم از 27 تا 28 آذر ماه جاری درهتل سیمرغ تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha