هر روز شیوه های جدیدی از تکدیگری رو می شود و این بار، متکدیان حرفه ای با نسخه های جعلی پزشکی، احساسات مردم را به بازی گرفته و از آنها پول دریافت می کنند.

سلامت نیوز: هر روز شیوه های جدیدی از تکدیگری رو می شود و این بار، متکدیان حرفه ای با نسخه های جعلی پزشکی، احساسات مردم را به بازی گرفته و از آنها پول دریافت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تکدی‌گری به دلایل مختلف همچنان یک پدیده ناهمگن، جامعه را رنج می دهد اما آنچه بتازگی در مناطق مختلف مازندران رواج یافته است، روش های تکدی گری و سوء استفاده با نسخه های پزشکی و احساسات مردم است. 

یکی با ادعای آنکه مسافری در راه مانده است و جیبش را سارقین زده اند و بی پول مانده و نمی تواند به شهرش برگردد درخواست  کمک می کند و دیگری که این روزها بسیار دیده می شود با ارائه مدارک و نسخه های پزشکی به سراغتان می آیند. حالا سخت شده است تشخیص بین متکدی از غیر هرچه باشد مقوله تکدی گری در هر شکلش یک چهره نامناسب از فرد و جامعه ایجاد می کند. 

بیشتر این متکدیان بطور دسته جمعی و گاه بصورت سه تا چهار نفره در یک اتاق زندگی می کنند و هر کدام هم با شگرد و شیوه خاص خودشان در نقاط مختلف استان به تکدی گری مشغولند.

علیرغم اجرای طرح های برخورد و ساماندهی متکدیان در سطح خیابان ها و کوی و برزن، حالا دیگر کمتر متکدی در نقاط عمومی شهرهای مازندران دیده می شود اما کافی است در طول روز در یکی از اماکن پذیرایی و رستوران ها سطح شهر برای لحظاتی، متوقف شوید تا ناخودآگاه چشمانتان به حضور افرادی جلب می شود که دیگر مثل گذشته با سر و وضع نامناسب به سراغ شما برای درخواست پول نمی آیند بلکه افرادی هستند که بهانه های دیگر  را مستمسک قرار داده اند.

۹۰ درصد متکدیانی که در سطح شهرهای مازندران بویژه در غرب استان و حتی روستاها به حرفه تکدی گری اشتغال دارند، غیربومی هستند

بدون شک بیش از ۹۰ در صد متکدیانی که در سطح شهرهای مازندران بویژه در غرب استان و حتی روستاهای این استان به به حرفه تکدی گری اشتغال دارند!، غیربومی و وارداتی هستند. کافی است با بسیاری از آنها فقط لحظاتی کوتاه همکلام شوید و به آسانی متوجه خواهید شد که با وجود لهجه های متفاوتشان هر کدام از شهری و یا دیاری راهی استان های شمالی بخصوص مازندران می شوند و در اینجا برای خود کسب و کاری راه انداخته اند.

متکدیانی که خیلی محترمانه کنار شما می نشیند و با در دست داشتن مدارک پزشکی و نسخه های آزمایشگاه مبادرت به اخذ پول از شما می کنند.

اکبر یکی از این افراد است که غروب یکی از روزهای بارانی در یکی از سفر ها حضور دارد و با مدارک پرشکی که در دست دارد به سراغم می آید. خودش می گوید از یکی از شهرهای غرب کشور به نوشهر آمده است. با نایلونی از نسخه های پزشکی و داروهای عجیب و غریب در یک دست و نایلونی دیگر از اسکناس های تاخورده هزار تومانی و ۵۰۰ تومانی که در دست دیگرش دارد؛ چرخی در کنار میزهای سفره خانه می زند و با عنوان آنکه کمکی برای درمان کودکش می خواهد از مشتری ها سفره خانه مبالغی دریافت می کند.

به میز ما که می رسد نسخه هایش را نشانمان می دهد. از روزگارش می گوید: بچه ام در زلزله دچار نقص لگن و سایش شده که نیاز مبرم به جمع آوری پول دارم و برای عملش نیاز به ۵ میلیون پول دارم.

از او می پرسم با این سن جوانی که داری چرا کار نمی کنی؟ می گوید: ای بابا دل شما به چه چیزایی خوش است، من به نون شبم محتاجم چه برسد برای درمان دخترم!

کمی که بیشتر با اکبر گپ و گفتگو می کنم و البته با یک چای، کنار میز ما می نشیند متوجه می شوم اصلا دختری ندارد و تنها اعتیادش وادارش کرده که به سراغ تکدی گری و گدائی بیاید. خودش می گوید: روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان پول از مردم می گیرم.

از او می پرسم چرا با نسخه های پزشکی؟ اکبر می گوید: همین گواهی پزشکی و این اقلام دارو باعث میشه تا مردم بیشتر احساستشان تحریک شود و خیلی بیشتر به ما کمک می کنند.

البته در پاسخ به این سئوال چرا مازندران را برای تکدی گری انتخاب کردی می گوید: این مناطق گردشگر بیشتری می آیند و البته بین خودمان باشد مردم اینجا هم دست و دلباز هستند و زود هم احساساتی می شوند.

خودش درباره محل زندگی موقتش می گوید: الان چند وقت است از غرب کشور آمدم زیاد هم در این شهر نمی مانم ولی این چند وقت با چند نفر در یکی از ساختمان های نیمه کاره و در حال ساخت سکونت داریم.

اکبر پول هایش را جمع می کند و از کنارمان می رود و هنوز از رفتنش نمی گذرد که کسی دیگر با همان نسخه های پزشکی بسراغمان می آید و این قصه که همچنان تکرار می شود.

 مازندران، استان گردشگرپذیر است و پدیده تکدی‌گری که باعث خدشه‌دار شدن چهره شهرها می‌شود را باید به صفر، نزدیک کرد

علی شادمان مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر کاهش تکدی گری در مازندران طی یکسال گذشته و ضرورت فرهنگ سازی در این حوزه اظهار داشت: مازندران، استان گردشگرپذیر است و پدیده تکدی‌گری که باعث خدشه‌دار شدن چهره شهرها می‌شود را باید به صفر، نزدیک کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران افزود: با وجود فعالیت مناسب اما قوانین موجود، متناسب با جرم و پیشگیری نیست و نمی توان با قوانین موجود انتظار بازدارندگی داشت.

وی افزود: بر این اساس با نشست های تخصصی که با مجموعه قضایی استان داشتیم لایحه اصلاحی از قوانین برخورد با متکدیان از طریق دادگستری استان ارائه شده که بتوان شاهد اصلاح و تقویت قوانین برخورد با مقوله تکدی گری بود.

 شادمان با اشاره به اینکه مسئولیت اصلی در حوزه ساماندهی متکدیان بر عهده شهرداری‌ها است، گفت:‌ شهرداری‌ها متناسب با سهم خود، در تصویب بودجه برای حمایت از مرکز ساماندهی متکدیان مرکز و شرق و غرب مازندران، اقدام کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ساماندهی متکدیان گفت: پیش از دولت تدبیر و امید در سطح استان تنها یک مرکز جمع آوری متکدیان وجود داشته که خوشبختانه طی یک سال گذشته این مراکز به سه مرکز افزایش یافته است.

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران افزود: هم اکنون یک مرکز جمع آوری متکدیان در شهرستان آمل و یک مرکز نیز در غرب استان در شهرستان تنکابن به بهره برداری رسیده که در روند جمع آوری متکدیان و ساماندهی آنان تسریع شده است.

وی با اشاره به روند جمع آوری و ساماندهی متکدیان در سطح استان تشریح کرد: در هنگام ورود فرد متکدی به مراکز جمع آوری متکدیان، کمیسیونی شامل دستگاه قضایی، انتظامی، کمیته امداد، کار، بهزیستی و برخی دستگاه های فرهنگی تشکیل می شود و هر فرد متکدی بر اساس مصاحبه ها و ارزیابی های این کمیسیون بنابر حالت وضعیت متکدی تصمیم گیری می شود.

شادمان با بیان آنکه نگاه به مقوله تکدی گری باید با نگاه اصلاحی باشد نه نگاه برخوردی، اضافه کرد: در طی مصاحبه با متکدیان بستگی به تصمیم کمیسیون به یکی از مراکز نگهداری متکدیان و یا آنکه به کمیته امداد و بهزیستی معرفی می شوند و همچنین با افرادی که سابقه تکدی گری و جرائم مربوط به آن دارند نیز برخورد قضایی خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران افزود: البته در خصوص باندهای حرفه ای متکدیان و همچنین باندهای کودکان خیابانی بطور ویژه هم دستگاه قضا و هم عوامل انتظامی و نهادهای مرتبط حضور موثر داشته و همین حضور باعث کاهش چشمگیر مقوله تکدی گری از سطح شهرهای استان به نسبت گذشته شده است.

شادمان با اشاره به آمار جمع آوری و سامان دهی متکدیان در سطح این استان گفت: طی یکسال اخیر ۷۵۰ متکدی در سطح استان جمع آوری و سامان دهی شده اند.

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز با اشاره به نحوه ساماندهی در مراکز ساماندهی متکدیان  گفت: تکدی گران به سه دسته تقسیم می شوند، برخی از آنها به مراجع قضایی تحویل، برخی به کانون خانواده بر می گردند و بقیه نیز در صورتی که نیاز باشد در بهزیستی از آنها نگهداری و اتباع خارجی نیز که بیشتر پاکستانی هستند، به کشورشان برگردانده می شوند.

هم اکنون جمع آوری گدایان و تکدیان به صورت استانی صورت می پذیرد و در سه مرکز ساری، آمل و تنکابن ساماندهی و نگهداری می شود

سعید آرام افزود: هم اکنون جمع آوری گدایان و تکدیان به صورت استانی صورت می پذیرد و در سه مرکز ساری، آمل و تنکابن ساماندهی و نگهداری می شود.

به هر روی، مقوله تکدی گری شاید بر اساس علل مختلف اقتصادی، شکاف عمیق طبقاتی، ضعف فرهنگی و کافی نبودن درآمد شکل می پذیرد اما خود می تواند بسترساز بسیاری از بزه کاری ها و ناهنجاری ها در جامعه شود؛ هرچند اخیراٌ با دستور رئیس جمهوردولت تدبیر و امید مبنی بر پاکسازی چهره شهرها از پدیده تکدی‌گری، سرعت بیشتری به موصوع ساماندهی متکدیان در مازندران بخشیده شده اما بعلت وجود محدودیت‌های قانونی نمی‌توان امید چندانی به اثربخش بودن طولانی اینگونه برنامه‌ها و تدابیر داشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha