نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد عفونت‌های مقاوم در برابر دارو تا سال ۲۰۵۰سالانه ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشاند،‌ آماری که از میزان کنونی مرگ ناشی از سرطان بسیار بیشتر است.

سلامت نیوز: نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد عفونت‌های مقاوم در برابر دارو تا سال ۲۰۵۰سالانه ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشاند،‌ آماری که از میزان کنونی مرگ ناشی از سرطان بسیار بیشتر است.

براساس گزارش BBC، ابرباكتری‌ها درحال حاضر در طول یك سال جان 700 هزار انسان را در گوشه‌و‌كنار جهان می‌گیرند. به گفته تحلیل‌گران هزینه ناشی از شیوع این عفونت‌ها می‌تواند به 100 تریلیارد دلار برسد.

جیم اونیل اقتصاد‌دانی است كه در ماه جولای توسط دیوید كمرون نخست‌وزیر بریتانیا به عنوان رئیس گروه مطالعه بر مقاومت بر داروهای ضدمیكروبی انتخاب شد. وی به BBC گفت هزینه ناشی از شیوع این نوع باكتری‌ها در جهان برابر 35 سال محصول ناخالص داخلی بریتانیا است.
ابرباکتری ها

این مطالعه براساس سناریویی انجام شده كه محققان شركت رند یوروپ و KPMG آن را مطرح كرده‌اند. این محققان دریافتند باكتری‌ها و میكروب‌های مقاوم در برابر داروی ای‌كولای، مالاریا و سل بیشترین عوارض را برای انسان‌ها در پی خواهند‌داشت.

مقاومت میكروبی در برابر داروها سالانه در آمریكا و اروپا 50 هزار مرگ را به‌دنبال دارد، آماری كه به گفته محققان تا سال 2050 ده برابر خواهد‌شد.

به گفته اونیل تا سال 2050 بیش از یك مرگ از چهار مرگی كه در نیجریه رخ خواهد‌داد، ناشی از عفونت‌های میكروبی مقاوم در برابر دارو خواهد‌بود، پدیده‌ای كه در هندوستان سالانه جان دو میلیون انسان را خواهد‌گرفت.

محققان معتقدند این تحلیل پدیده اثر ناكامی در كنترل مقاومت در برابر دارو را دست كم گرفته‌است، زیرا در این تحقیق عوارض این پدیده در جهانی كه آنتی‌بیوتیك‌ها بی‌اثر شده‌اند، محاسبه نشده‌اند. درمان‌های متعددی در جهان مبتنی بر آنتی‌بیوتیك‌ها اعمال می‌شوند كه از آن جمله می‌توان به شیمی‌درمانی، جایگزینی مفاصل، پیوند اعضا و سزارین اشاره كرد. بدون وجود آنتی‌بیوتیك‌ها این درمان‌ها پرخطر‌تر و در بسیاری از موارد غیر‌ممكن خواهند‌شد و تا سال 2050 خسارتی 100 تریلیارد دلاری به دنبال خواهد‌داشت.

اونیل و تیمش اكنون به دنبال راهكارهایی هستند كه بتواند این بحران درحال رشد را كنترل كند، راهكارهایی از قبیل تصحیح نحوه مصرف دارو و اثر آن بر كاهش مقاومت بدن در برابر دارو، بهبود ساخت داروهای جدید، كنترل جهانی بر مصرف دارو در انسان‌ها و حیوانات.

به گفته اونیل،دانشمندان اطمینان دارند مقاومت در برابر دارو در كوتاه‌مدت مشكل بحرانی‌تری نسبت به تغییرات هوا خواهد‌بود. به گفته محققان، حل كردن مشكل مقاوم شدن بدن در برابر دارو نسبت به دست روی دست گذاشتن و اقدامی انجام ندادن‌، بسیار كم‌هزینه‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha