لوازم آرایشی غیراستاندارد موجود در بازار ایران كه به دلیل تفاوت فاحش قیمت با انواع مرغوب و استاندارد و وارد شده از مبادی قانونی، آهنرباوار مصرف كنندگان لوازم آرایش را به خود جلب كرده، نگرانی رو به افزایش متخصصان پوست را طی دهه گذشته در پی داشته است.

سلامت نیوز:لوازم آرایشی غیراستاندارد موجود در بازار ایران كه به دلیل تفاوت فاحش قیمت با انواع مرغوب و استاندارد و وارد شده از مبادی قانونی، آهنرباوار مصرف كنندگان لوازم آرایش را به خود جلب كرده، نگرانی رو به افزایش متخصصان پوست را طی دهه گذشته در پی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، عوارض ناشی از مصرف این لوازم آرایشی كه دامنه وسیعی از حساسیت های پوستی تا بیماری های غیرقابل درمان را شامل می شود آنقدر كه متخصصان پوست را به واكنش واداشته برای مصرف كنندگان كه عمدتا زنان و دختران جوان هستند چندان قابل توجه نبوده است و به نظر می رسد در نظر مشتریان این اقلام قاچاق كه از نازل ترین كیفیت برخوردارند، استاندارد بودن محصول در رده های آخر اولویت و توجه نسبت به قیمت این محصولات قرار دارد.

در حالی كه بنا بر هشدار متخصصان پوست صرفا ١٠ درصد از لوازم آرایشی موجود در بازار ایران كه با مصرف سالانه بیش از یك میلیارد دلار لوازم آرایشی، در رتبه دوم مصرف در منطقه خاورمیانه قرار گرفته، استاندارد بوده و از مبادی قانونی وارد می شود و ٩٠ درصد اقلام باقی مانده، غیراستاندارد، قاچاق و فاقد كیفیت و تایید مراجع معتبر و قانونی است، روز گذشته هم پروانه ساكت، دبیر علمی چهاردهمین كنگره سالانه انجمن متخصصان پوست ایران از آزمایش غیرقانونی داروهای كمپانی های داروسازی خارجی بر مردم ایران خبر داد و گفت: «محصولات آزمایشی و تایید نشده كمپانی های خارجی بدون كنترل وارد كشور شده و برخی شركت ها و افراد با تجویز این داروها نتیجه آنها را بررسی می كنند و چنانچه نتایج و عوارض نامناسبی داشت از بازار جمع می شود.»

در حالی كه طی سال های اخیر جراحی های زیبایی و تزریق بوتاكس و ژل و چربی به دلیل تاثیر قابل توجه در چهره ظاهری طرفدار زیادی پیدا كرده و بازار گرم حضور افراد غیر متخصص و ناآشنا با اصول پزشكی و علمی این تزریق ها مشكلات عدیده یی برای مراجعانی كه صرفا هزینه اندك خدمات را مورد توجه قرار داده اند ایجاد كرده، ساكت هم هشدار داد: «درمان زیبایی از نظر زمانی و مالی پرهزینه و طولانی مدت است و به تبع همین طولانی مدت بودن هزینه زیادی دارد چرا كه هم داروها گران قیمت هستند و هم تجربه یك متخصص پوست گران قیمت است بنابراین زمانی كه كسی خدمتی را به قیمت پایین ارایه می كند قطعا به آن شك كنید. متاسفانه یكی از مشكلات ما درباره مواد تزریقی به پوست است چرا كه بسیاری از این مواد غیراستاندارد بوده و به صورت قاچاق وارد كشور می شوند و كنترلی بر آنها نیست بنابراین خود بیماران باید این كنترل و نظارت را انجام دهند. »

وی تاكید كرد كه افراد برای درمان بیماری های پوستی یا تزریق های زیبایی باید به متخصصان پوست مراجعه كنند چرا كه ممكن است عوارضی در پوست ایجاد شود و چنانچه این عوارض به درستی درمان نشوند عارضه پشت عارضه ایجاد خواهد شد. چنان كه وی یكی دیگر از مشكلات حوزه زیبایی را تزریق ژل های غیراستاندارد به زیر پوست عنوان كرد و گفت: «متاسفانه برخی ژل ها ساختار نامناسب داشته و پس از تزریق توسط بدن قابل جذب نیستند كه در بدن ایجاد حساسیت می كنند. ژل ها باید در نهایت دوام یك ساله داشته باشند و توسط بدن جذب شوند اما این گونه ژل ها نه تنها امكان جذب ندارند بلكه حتی قابل خارج كردن نیز نیستند و با لیزر نمی توان اثرات آنها را از بین برد چرا كه هرگونه دستكاری در این ژل ها سیستم ایمنی بدن را نسبت به این ژل های غیر استاندارد حساس می كند و ایجاد مشكل می شود.

در رابطه با بوتاكس نیز تنها دو نوع انگلیسی و كره یی آن در ایران تایید شده است اما تولیدات دیگری نیز در بازار وجود دارد كه مردم از آن آگاهی ندارند. چنان كه چند سال پیش ژلی به اسم پاژ ساخت كشور اوكراین وارد كشور شد كه به مقدار زیاد با توجه به قیمت پایین توسط غیرمتخصصان مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل ارزانی مقدار زیادی در گونه ها و لب ها تزریق شد بنابراین شما افراد شبیه به همی را در جامعه می بینید كه گونه های درشت و لب های درشت دارند اما متاسفانه ساختار این ژل پلیمر است كه توسط بدن جذب نمی شود. این ژل و ژل هایی مانند آن در داخل پوست باقی می مانند، بدفرمی و بدشكلی ایجاد می كنند و واكنش های كوتاه مدت و بلندمدت در بدن ایجاد می كند و برای خارج كردن آن مجبور به برداشتن كل بافت هستیم كه خود این كار نیز سبب بدشكلی می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha