رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیاز سازمان به اصلاح و بازنگری در ساختار سازمانی و معماری سازمانی بر همه مبرهن است، لکن این اقدام باید با نگاهی جامع و فراگیر و تجمیع اراده سازمانی همراه شود تا بتواند اثربخشی و نتیجه گیری مطلوب را به همراه داشته باشد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیاز سازمان به اصلاح و بازنگری در ساختار سازمانی و معماری سازمانی بر همه مبرهن است، لکن این اقدام باید با نگاهی جامع و فراگیر و تجمیع اراده سازمانی همراه شود تا بتواند اثربخشی و نتیجه گیری مطلوب را به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین جلسه دولت الکترونیک با تاکید بر اهمیت پرداختن به مسائلی همچون معماری سازمانی، دولت الکترونیک و تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات بحث مهندسی مجدد ساختارها و معماری سازمانی بود.

ابتکار افزود: اگرچه به دلیل عدم جامعیت و نبود تجربه در بحث معماری سازمانی در کشور، شیوه کار بسیار متفاوت از شیوه امروزی بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل همین اهمیت موضوعی در دوره جدید نیز بدون توقف مباحثی همچون تحول اداری، بازنگری در ساختارها و فرآیندها و رفع مشکلات یا حتی ارتقاء ساختار آی تی سازمان در حال پیگیری است، اظهار کرد: بنابراین بسیاری از اجزاء طرح کلی در حال پیگیری و انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در اصل به صورت عملگرایانه در حال انجام پروژه هستیم و اگر همزمان بتوانیم نگاه کلان و تصویر کلی از موضوع داشته باشیم، می توانیم با پیوند دو بخش فعالیت ها و ارائه و تزریق استراتژی و راهبرد به فعالیت هایی که در سطوح پایین تر در حال انجام است، به نتیجه ای مطلوب تر دست یابیم.

وی با اشاره به شرایط و فرآیندهای مدیریت دموکراتیک در بسیاری از کشورها که منجر به عدم پایداری طولانی مدت در پست های مدیرتی می شود، گفت: بر خلاف نگاه سنتی، دوره های کوتاه مدیریتی مدرن منجر به عدم دلبستگی به موقعیت، شفافیت عملکرد، پاسخگویی و نتیجه گیری بهتر شده است.

ابتکار افزود: وقتی زمان مدیریت کوتاه باشد و فرصت کم، تلاش بیشتری برای حصول نتیجه صورت می گیرد و البته موارد بسیار مهم دیگری همچون سیستم محور بودن فعالیت ها به جای فرد محوری هم در این خصوص بسیار مهم و تاثیرگذار است.

ضرورت نگرش سیستمی به جای نگرش فرد در مدیریت کلان

معاون رئیس جمهور ضمن انتقاد از اینکه روند فعالیت ها و برنامه ریزی های کشور متکی به فرد است نه به سیستم، اظهار کرد: همین موضوع منجر به دشواری های متعدد، توقف فعالیت ها یا حتی در دوره هایی عقب گرد در پروژه ها و پیشرفت ها می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این موضوع که علی رغم همه ریسک ها و دشواری ها، باید مبحث معماری سازمانی به صورت جدی و اصولی مورد پیگیری و انجام قرار گیرد، تصریح کرد: البته این روند نباید منجر به توقف فعالیت ها شود زیرا زمان عنصر بسیار مهمی است و فرصت ما بسیار کوتاه است و از این رو انجام مطالعات و برنامه ریزی و تغییر باید همزمان با فعالیت های جاری صورت گیرد.

وی با بیان شرایط دشوار سازمان حفاظت محیط زیست و محیط زیست کشور از جمله حجم عظیم مطالبات مردمی، کمبود نیروی انسانی و مالی و امکانات، بحران های متعدد محیط زیست ایران، فاشر کاری سنگین بر بدنه کارشناسی، مدیریتی، محیط بانان و کلیه سطوح سازمانی، گفت: به هیچ عنوان امکان توقف فعالیت های سازمان وجود ندارد و مباحث معماری سازمانی و دولت الکترونیک باید همزمان با فعالیت های جاری سازمان پیش برده شود.

ابتکار تصریح کرد: اگرچه تمام بخش ها و بدنه دولت یازدهم با مشکلات عدیده مواجه هستند ولی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ماهیت فرابخشی و نوع ارتباطات گسترده با سایر دستگاه ها و قوا، همچنین عدم تمرکز موضوعات در درون ساختار سازمانی با مشکلات و دشواری های بیشتر و پیچیده تری مواجه است.

معماری سازمانی منجر به ارتباطات ارگانیک و پویا شود

معاون رئیس جمهور افزود: اگر معماری سازمانی نتواند منجر به تقویت ارتباطات سازمانی با سایر دستگاه ها و قوا شود و ارتباطات سنتی حال حاضر را به ارتباطی ارگانیک و پویا تغییر دهد، نمی تواندکاربردی و مفید باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سیاست گذاری، رصد و نظارت و کنترل و پایش فعالیت ها و برنامه ریزی ها، اعمال سیاست ها، جلب مشارکت ها برای اجرای سیاست ها از جمله وظایف بسیار مهم و سنگین سازمان است که تنها با ارتقاء ارتباطات و افزایش کارایی، تسلط و اشراف سازمانی به مباحث امکان پذیر است.

وی با تاکید بر تفاوت های موجود در ساختار معماری سازمانی حفاظت محیط زیست با سایر نهادها و دستگاه ها، گفت: شکنندگی و آسیب پذیری محیط زیست باید به دقت در این طراحی ساختاری در نظر گرفته شود تا معماری ساطمانی بتواند پاسخگوی انتظارات و مطالبات باشد.

ابتکار تصریح کرد: نیاز سازمان حفاظت محیط زیست به اصلاح و بازنگری در ساختار سازمانی و معماری سازمانی بر همه مبرهن است، لکن این اقدام باید با نگاهی جامع و فراگیر و تجمیع اراده سازمانی همراه شود تا بتواند اثربخشی و نتیجه گیری مطلوب را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha