ضرورت ایجاد رشته های تخصصی سالمندان و راه اندازی آن در دانشگاه های علوم پزشکی کشور درحالی احساس شد که مسئولین کشوری به طور سرسختانه ای مقاومت کردند

راه اندازی طب تخصصی سالمندان با مقاومت سرسختانه مسئولین روبرو شد

سید رضا اسحاقی درگفتگو با سلامت نیوز افزود: درحال حاضر سالمندان به علت نداشتن متخصص طب سالمندی به سرویس های داخلی و پزشکان عمومی مراجعه می کنند که این مسئله باعث شده هر بیمار برای درمان خود به یک پزشک به صورت جداگانه مراجعه کند  که ضمن صرف هزینه زیاد و وقت بالا به نتیجه مطلوب هم نخواهند رسید.
وی با اعلام اینکه سالمند نمی تواند به گونه تکه تکه شده به درمان بیماریهای خود بپردازد اظهارداشت: یک سالمند حداقل از سه تا پنج بیماری رنج می برد و روزانه بیش از شش قلم دارو مصرف می کند توسط سرویس های داخلی و پزشکان عمومی درمان می شوند .
عضو کمیته طب سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه به دلیل اینکه تاکنون راه اندازی طب سالمندی برای مسئولین کشوری ضروری شناخته نشده است درجهت اجرای این طرح به راحتی گذشته اند خاطرنشان کرد: مقاومت مسئولین کشوری درمقابل راه اندازی طب سالمندان درکشور نسبت به سال های گذشته بهتر شده است اما هنوز وجود دارد.
وی از راه اندازی علم پیرشناسی یا ژرو نتولوژی در دانشگاه علوم بهزیستی تهران خبرداد و عنوان کرد: هم اکنون درصورتی مسئول رسیدگی به وضعیت سالمندان درکشور، وزارت بهداشت معرفی شده است که این مسئولیت دراستان ها به سازمان بهزیستی با بودجه ای ناچیز موکول شده و این دوگانگی درواگذاری مسئولیت ها وضعیت سالمندان را با مشکل مواجه کرده است.
اسحاقی با اظهار اینکه درحال حاضر کمتر از انگشتان یک دست متخصص سالمندان درکشور داریم تصریح کرد: جمعیت سالمند ایران هشت درصد است که دردنیا این رقم به ده درصد می رسد و براساس تحقیقات انجام شده طی پانزده سال آینده این رقم به مرز ده و نیم درصد می رسد که نشان دهنده پیرشدن کشوراست.
وی ادامه داد: کشورهای اروپایی همچون فرانسه هفت درصد سالمند دارد که طی یکصد و بیست سال باید این رقم به چهارده درصد برسید و این درحالی که ایران با امکانات محدود خود تنها بیست و پنج سال فرصت دارد که پذیرایی جمعیت دوبرابر سالمندان باشد . 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha