دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13170

هر ماده غذایی برای این که بتواند نقش موثری در بدن ایفا کند، افزون بر سالم و تازه بودن باید تامین کننده نیازهای بدن انسان به منظور رشد و نمو و فعالیت های روزانه نیز باشد. در مصرف انواع موادغذایی لازم است به مواد معدنی مورد نیاز بدن توجه بیشتری شود.

از دسته اول ساده ترین مثال کلر و سدیم است که مصرف آن به صورت نمک طعام متداول است ؛ اما عناصر ناچیز یا ریزمغذی ها شامل: مس، آهن ، روی ، ید، کبالت ، منگنز، فلوئور و مولیبدن به اختصار است.

از آن جایی که « روی » یک ماده بسیار ضروری برای انسان است و در صورت کمبود، عوارض خطرناک و جبران ناپذیری ایجاد می کند، به نقش مفید این عنصر می پردازیم.

« روی » بعد از آهن بیشترین درصد مقدار ریزمغذی مورد نیاز بدن را به خود اختصاص داده است.

این عنصر فعال کننده بیش از دهها آنزیم دربدن موجودات زنده است و در سلامت جسمانی انسان نقش موثری ایفا می کند.

براساس آمار حدود 50درصد کم خونی شایع در جامعه ، حاصل کمبود تلفیقی دو عنصر آهن و روی است ، اما در کشور ما بیشتر به آهن اهمیت داده می شود و نقش مفید « روی » فراموش شده است.

کمبود « روی » در ایجاد خستگی زودهنگام بی تاثیر نیست.

عوارض ناشی از آن کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخمها و آسیبهای پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد، نارسایی بلوغ جنسی در مردان و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی است. اختلال در تفکر، رفتار، خلق و خو و نیز کاهش توانایی یادگیری حاصل از کمبود روی نشان دهنده اهمیت این عنصر در فیزیولوژی مغز است.

سلولهای بدن از گلوکز استفاده می کنند که در این میان عنصر « روی » نقش موثری در جذب گلوکز از سوی سلولها را به عهده دارد. به همین دلیل در افرادی که قند خون آنها بالاست و از انسولین استفاده می کنند، نقش « روی » در کاهش میزان قند خون این افراد بی تاثیر نیست و همزمان با انسولین می تواند از دیابت و عوارض آن جلوگیری کند.

« روی » یکی از عناصر تشکیل دهنده مینای دندان است و کمبود آن سبب تسریع در خرابی و پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین کمبود آن در زنان باردار موجب زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین و کاهش وزن نوزاد می شود. مصرف « روی » در دوران بارداری در زیبایی نوزاد نیز موثر است.

از نظر علم پزشکی ، « روی » در معالجه بسیاری از بیماری ها از قبیل ؛ سرماخوردگی ، آسم ، دیابت ، کم کاری غدد خصوصا تیروئید، آلزایمر، وزوز گوش ، عفونت مثانه ، درد عضلات ، انواع سوختگی ها و نیز استرس های عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

«روی» بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و غلات یافت می‌شود.

منابع عمده روی، صدف ، گوشت قرمز، مرغ ، ماهی ، جگر، غلات آسیاب نشده ، حبوبات ، شیر و فرآورده های آن است ؛ اما میوه ها و سبزی های برگ سبز منابع فقیر این عنصر هستند. در صورت تشخیص پزشک و نیاز بدن ، این عنصر به صورت قرص تجویز می شود.

کمبود «روی» افراد را دچار کوتاهی قد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha