سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اکنون طرح پایلوت باشگاه گروه خونی O منفی در استان البرز در حال اجراست و هدف از اجرای این طرح شناسایی افراد با این گروه خونی است، گفت: طبعا اگر پایلوت طرح نتایج مثبت داشته باشد، تعداد باشگاه‌ها در آینده گسترش یافته و برنامه ذخیره خونی خود را براساس گروه‌ها اعلام خواهیم کرد.

 

دکتر علی اکبر پورفتح‌اله در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در راستای پدافند غیرعامل اظهار کرد: پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی برای آمادگی مراکز انتقال خون در مواقع بحران است تا اطمینان پیدا شود که همیشه خون کافی در کشور داریم.

 

وی افزود: برنامه موثری در کشور اجرا شده است که بر این اساس باید تمام مراکز حداقل پنج برابر مصرف روزانه فرآورده‌های خونی را ذخیره داشته باشند. اگر این میزان بیش از هفت روز باشد، می‌توانند آن را در صورت نیاز به سایر استان‌ها ارسال کنند.

 

رییس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اگر ذخایر خونی استان به کمتر از پنج روز برسد وارد عمل خواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سطح ذخایر خونی و فرآورده‌های آن کاهش یابد، عنوان کرد: در مرحله بعدی باید این ذخیره خونی را با گروه‌های خونی پیوند دهیم و از همه گروه‌های خونی ذخیره خوبی داشته باشیم.

 

پورفتح اله افزود: در گروه‌های خونی منفی معمولا دچار مشکل هستیم؛ زیرا تنها 15 درصد جامعه گروه خونی منفی دارند. باید به این سمت برویم که ذخیره خونی گروه‌های مختلف را مدیریت کنیم. یکی از مواردی که می‌تواند در موضوع پدافند غیرعامل و مواقع بحران کمک کننده باشد، مدیریت افراد با گروه خونی O منفی است.

 

وی ادامه داد: در ایام ویژه سال مانند عید نوروز که بسیاری از مردم به سفر می‌روند و تصادفات جاده‌ای افزایش می‌یابد، اگر ذخیره بالای گروه خونی O منفی داشته باشیم، مشکلات کمتری گریبان بیمارستان‌ها را می‌گیرد، زیرا گروه خونی O منفی به همه خون‌ها می‌خورد و دهنده همگانی است و از آنجاکه منفی است، واکنش ایجاد نمی‌کند.

 

رییس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه این کار نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگسازی است، عنوان کرد: باید روی مناطقی تمرکز کنیم که در آن افراد بیشتری دارای گروه خونی O منفی هستند. اکنون طرح پایلوت باشگاه گروه خونی O منفی در استان البرز در حال اجراست که هدفش شناسایی افراد با این گروه خونی است. طبعا اگر پایلوت طرح نتایج مثبت داشته باشد، تعداد باشگاه‌ها در آینده گسترش یافته و برنامه ذخیره خونی خود را براساس گروه‌ها اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha