عضو كمیته كشوری آنفلوانزا با اشاره به عوارض مختلف آنفلوآنزا در صورت بی توجهی به این بیماری، خاطرنشان كرد: واكسیناسیون نقش مهمی در پیشگیری و كاهش آثار و عوارض این بیماری دارد.

دكتر مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی، زمان مناسب جهت واكسیناسیون را اوایل پاییز و با شروع فصل سرد سال و پیش از آن كه ویروس آنفلوآنزا شیوع پیدا كند دانست و تاكید كرد: با تزریق واكسن، فرصت ایجاد ایمنی در بدن علیه این بیماری بوجود می‌آید. بنابراین توصیه می‌شود گروه‌های در معرض خطر پس از مشورت با پزشك خود را در زمان مناسب واكسینه كنند.

وی، گروه‌های در معرض خطر را با اشاره به توصیه سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل سال 2008، كودكان 6 تا 18 سال، افراد مسن و 50 سال به بالا، مادران باردار، مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی، دیابت، نارسایی كلیوی و سایر بیماریهای مزمن دچار عنوان كرد و افزود: كودكان مبتلا به آسم، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، كودكانی كه در طولانی مدت مجبور به مصرف آسپرین هستند، كودكانی كه در مهد كودك و در تماس با سایر كودكان هستند و كاركنان مراكز بهداشتی و درمان را به عنوان افراد در معرض خطر برشمرد كه واكسیناسیون آنان ضروری است.

عضو كمیته كشوری آنفلوانزا با بیان اینكه در سال 2007 بیش از 500 میلیون دوز واكسن آنفلوآنزا در سراسر جهان استفاده شده است، گفت: از آنجایی كه بیماری آنفلوآنزا، بیماری ویروسی است، ‌احتیاجی به مصرف‌ آنتی بیوتیك نداشته و كسانی كه اقدام به مصرف خودسرانه این دارو می‌كنند،‌ دچار عوارض ثانویه این دارو به شكل فرم‌های مقاوم میكروبی می‌شوند.

وی با اشاره به این كه مبتلایان به آنفلوآنزا می‌بایست تنها با توصیه پزشك نسبت به مصرف داروها اقدام كنند، خاطرنشان كرد: مبتلایان به آنفلوآنزا در موقع تب از مصرف آسپرین جدا خودداری نمایند زیرا ممكن است دچار عوارض جبران ناپذیری شوند.

دكتر مردانی با اشاره به توزیع واكسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر كشور گفت: نسل سوم واكسن آنفلوآنزا از نوع «ساب یونیت» می‌باشد و از سال 1976 یعنی 32 سال پیش مورد تایید مراكز علمی جهان قرار گرفته است. این نوع واكسن از پروتئین‌های سطحی ویروس كه عامل اصلی ایجاد كننده ایمنی علیه بیماری است تهیه شده است و موجب ایمنی قابل قبولی در افراد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha