هم اکنون یکصد جراح اطفال درکشور داریم که فقط سی و پنج درصد از آنها در تهران مستقرشده اند و این درحالی که قانونی برای توزیع مناسب جراحان اطفال درکشور نداریم.

قانونی برای توزیع مناسب جراحان اطفال درکشورنداریم

احمد خالق نژاد طبری درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: با توجه به اینکه جراحان اطفال می توانند محل کار خود را به طورآزادانه انتخاب کنند و از سوی دیگر انگیزه و تشویقی برای نگه داشتن این جراحان در استان های خود نداریم باعث شده که با توزیع نامناسب جراحان اطفال درکشور روبرو شویم.
وی بیان داشت:  درحال حاضربالاترین آمار عمل جراحی کودکان، فتق اطفال است که این مسئله فتق اطفال را در ردیف  شایع ترین عمل های جراحی کودکان قرارداده است.
رئیس هئیت مدیره انجمن جراحان کودکان کشور خاطرنشان کرد: نفخ موجود در کشاله ران برخی کودکان درعده ای ازآنها باعث بیرون ریختن  محتویات شکم و موجب ابتلاء کودک به فتق اطفال می شود  که علت اصلی آن از نظر علمی اثبات نشده است.
وی تصریح کرد: درجراحی های انجام شده برروی کودکان ، نقص تکاملی به عنوان  مهمترین بیماری شناخته شده  که به علت نقص یا غیر طبیعی بودن قسمتی از عضو احشایی کودکان اغلب پنج تا ده ساله، همچون مری، انتهای روده و ریه بروز می کند.
طبری اظهارداشت: با توجه به اینکه درتمام استان های کشور امکان انجام مراقبت های ویژه قبل، حین و بعد از انجام عمل جراحی برای کودکان وجود ندارد بنابراین بیماری خیلی از اطفال دردوران بارداری مادر تشخیص داده و امکانات زایمان این مادر در استان دیگری فراهم می شود.
وی با اعلام اینکه یک پزشک عمومی بعد ازهفت سال درس خواندن اجازه دست زدن به یک طفل را دارد گفت: هم اکنون با کمبود فوق تخصص اطفال درکشور روبروایم به گونه ای که درصدد تربیت این گروه از پزشکان نسبت به جمعیت کودک کشور هستیم.
رئیس هئیت مدیره انجمن جراحان کودکان کشور افزود: با توجه به اینکه بیست تا بیست و پنج میلیون نفر از جمعیت کشور، کودکان هستند و از نظرعلمی تمام کودکان زیر سن بلوغ تحت عمل جراحی اطفال شناخته می شود بنابراین یک، سوم از کل عمل های جراحی انجام شده در کشور به جراحی اطفال اختصاص یافته است.
وی با اعلام اینکه پنج تا شش مرکز آموزشی تربیت جراحان کودکان درکشور مشغول به فعالیت است عنوان کرد: جراحی های اطفال انجام شده  درکشوراز نظرعلمی و عملی همسطح با کشورهای منطقه است به گونه ای که اخیرا از نظرکیفیت عمل به پیشرفت های خوبی دست پیدا کرده ایم.
طبری با اشاره به انجام جراحی های شکاف لب و کام در کودکان گفت: از هر پانصد نوزاد، یک نفر مبتلا به بیماری شکاف لب وکام می شود و به دلیل اینکه حیات آنها تهدید نمی شود و عمر طبیعی دارند باید به صورت جدی برروی درمان این بیماران سرمایه گذاری شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha