سنندج – كردستان پروژه های متعدد نیمه تمامی در حوزه بهداشت و درمان دارد و در كنار این مهم و بر اساس اعلام وزیر بهداشت حوزه سلامت در این استان در بخش زیرساخت ها ضعیف است و این بخش نیازمند توجه ویژه است.

حوزه بهداشت و درمان استان كردستان چشم انتظار نسخه شفابخش وزیر

سلامت نیوز: سنندج – كردستان پروژه های متعدد نیمه تمامی در حوزه بهداشت و درمان دارد و در كنار این مهم و بر اساس اعلام وزیر بهداشت حوزه سلامت در این استان در بخش زیرساخت ها ضعیف است و این بخش نیازمند توجه ویژه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ضعیف بودن زیرساخت های كردستان تنها مربوط به بخش راه و صنعت نیست، این استان حتی در حوزه بهداشت و درمان نیز زیرساخت های خوبی ندارد به گونه ای كه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سفر سه روزه به این استان و بازدید از تمامی شهرستان ها بر این مهم به عنوان یك ضعف جدی تاكید كرد.

نبود زیرساخت های لازم در حوزه بهداشت و درمان و همچنین وجود پروژه های نیمه تمام به ویژه به یادگار مانده از هشت سال فعالیت دولت عدالت محور محمود احمدی نژاد باعث شده است تا نیازهای بهداشتی و درمانی این استان بیش از هر زمان دیگری چشم انتظار پیگیری و مساعدت مسئولان كشوری و استانی باشند.

حوزه بهداشت و درمان كردستان نه تنها در حوزه پروژه های نیمه تمام با چالش های روبروست كه متاسفانه شماری از مراكز درمانی فعلی نیز قدیمی و فرسوده هستند كه از آن جمله می توان به بیمارستان های سنندج، مریوان و بانه اشاره كرد كه بدون شك حضور وزیر بهداشت در این استان و بازدید از آنها می تواند نوید دهنده روزهای بهتری برای این حوزه باشد.

بازسازی مراكز فرسوده بهداشتی و درمانی كردستان

در كنار وجود مراكز بهداشتی و درمانی قدیمی در استان كردستان، در حال حاضر چندین بیمارستان در شهرستان های سنندج، بانه، سقز و حتی سروآباد نیز در دست ساخت هستند كه این پروژه ها نیز با عمر هفت تا هشت ساله ساخت و ساز هنوز به مرحله بهره براری نرسیده اند و به همین دلیل است كه باید نگاه مركز به وضعیت بهداشت و درمان در استان كردستان ویژه باشد.

در حال حاضر یكی از مهمترین و بزرگترین پروژه های نیمه تمام در استان كردستان بیمارستان 540 تخت و خوابی كوثر سنندج است و در حالی كه این پروژه مربوط به مصوبه اولین سفر محمود احمدی نژاد به كردستان در 9 سال قبل است و قرار بود پنج سال قبل به بهره برداری برسد كه هنوز تكمیل نشده است.

بازدید وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از بیمارستان بعثت سنندج

این بیمارستان فوق تخصصی در حال حاضر در مرحله ساخت و ساز قرار دارد و در صورت تكمیل احداث فضای فیزیكی تازه نوبت به خرید تجهیزات آن فرا می رسد كه این بخش از كار نیز نیازمند هزینه های هنگفتی است و به دلیل نیاز منطقه از یك سو و همچنین لزوم ارائه خدمات بهتر به مردم از سوی دیگر لازم است كه وزیر این موضوع را به صورت ویژه در دستور كار قرار دهد.

كردستان نیازمند تجهیزات پزشكی و بهداشتی

سید احسن علوی نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و كامیاران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص ارزیابی از سفر سه روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به استان كردستان اظهار داشت: بدون شك باید وزیر بهداشت را یكی از موفق ترین اعضای كابینه دولت روحانی عنوان كرد چرا كه فردی تلاشگر و خدوم است.

وی گفت: این سفر در راستای ارزیابی حوزه بهداشت و درمان كردستان صورت گرفته و با توجه به حضور وزیر در تمامی شهرستانهای استان كردستان بدون شك وی اطلاعات دقیقی از حوزه بهداشت و درمان این استان پیدا كرده است و پیگیری های ما برای رفع مشكلات و نواقص كار در آینده بهتر نتیجه خواهد داد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و كامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز حوزه بهداشت و درمان كردستان به نگاه دقیق و ویژه وزیر گفت: در حوزه تجهیزات پزشكی استان كردستان با كمبودهای مواجه است كه این كمبودها به خوبی به وزیر بهداشت انتقال داده شد و انتظار می رود كه در كوتاهترین زمان ممكن این نواقص برطرف شوند.

نماینده سنندج: در حوزه تجهیزات پزشكی استان كردستان با كمبودهای مواجه است كه این كمبودها به خوبی به وزیر بهداشت انتقال داده شد و انتظار می رود كه در كوتاهترین زمان ممكن این نواقص برطرف شوند.

وی یكی دیگر از مطالبات جدی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را توسعه تحصیلات در دانشگاه علوم پزشكی كردستان عنوان كرد و افزود: افزایش شمار رشته های پزشكی در راستای تامین نیازهای استان كردستان در این سفر مطرح شد و خوشبختانه قول های خوبس نیز از وزیر گرفتیم تا این نیازها تامین شود.

علوی با اشاره به لزوم توجه به تامین اعتبار پروژه های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان در استان كردستان گفت: سرمایه گذاری در حوزه تامین سلامت مردم می تواند از بروز مشكلات دیگری در آینده جلوگیری كند و به همین دلیل لازم است كه دولت نسبت به تكمیل بیمارستان ها و مراكز بهداشتی و درمانی نیمه تمام در استان كردستان نگاهی ویژه داشته باشد.

زیرساخت ها در كرستان ضعیف اند

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در آخرین برنامه از سفر خود به استان كردستان در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی عنوان كرد: مهمترین مشکل استان کردستان زیرساخت است و اگر چه زیرساخت ها در حوزه ما تعریف نمی شود اما بر روی این حوزه اثرگذار است.

وی با اشاره به نگاه دولت تدبیر و امید به استان كردستان و تلاش برای رفع محرومیت های این استان در تمامی حوزه ها افزود: امیدواریم با تلاش دولت، مشکلات این حوزه در استان کردستان نیز برطرف شود.

وزیر بهداشت: نباید مردم عزیز و غیور کُرد که مرزداران عزیزی هستند و همواره در طول تاریخ از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده اند احساس کنند که به آنها کمتر توجه می شود.

سید حسن قاضی زاده هاشمی کمبود فضای مورد انتظار، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود مجوز برای به کار گرفتن نیرو و کمبود تجهیزات را از دیگر مشکلات استان کردستان در حوزه سلامت و بهداشت و درمان دانست و گفت: متاسفانه در مقطعی نگذاشتند به این استان توجه شود و اکنون سرمایه گذاران و دستگاه های اجرایی که بعضا به سودهای کوتاه مدت توجه دارند باید بیایند و در استان سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: استان کردستان قبل و بعد از انقلاب شرایطی را داشته است که استان های دیگر نداشته اند، اگرچه در بخشی از استان ها جنگ را شاهد بوده ایم اما مردم کردستان در دوران جنگ آسیب زیادی دیدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، کردستان را استانی محروم و برخی از شهرستان های آن را محروم تر دانست و ادامه داد: نباید مردم عزیز و غیور کُرد که مرزداران عزیزی هستند و همواره در طول تاریخ از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده اند احساس کنند که به آنها کمتر توجه می شود.

بیمارستان كوثر سنندج نیازمند اعتبار 600 میلیارد ریالی

استاندار كردستان نیز در این سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را همراهی می كر وعده داد كه با تامین به موقع اعتبار مور نیاز، بیمارستان 540 تختخوابی کوثر سنندج اوایل سال 95 به بهره برداری می رسد.

عبدالمحمد زاهدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت این پروژه افزود: در سفر وزیر تصمیم گرفته شد همزمان با روند تکمیل بیمارستان کوثر تجهیزات نیز خریداری شود تا پس از اتمام ساختمان، بهره برداری از پروژه به خاطر نبود تجهیزات به تاخیر نیافتد.

وی به میزان اعتبار مورد نیاز برای تكمیكل این بیمارستان در سنندج اشاره کرد و یادآور شد: عملیات تجهیز این بیمارستان با صرف اعتباری در حدود 500 تا 600 میلیارد ریال اجرایی می شود.

بازدید وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از بیمارستان بعثت سنندج

وی با اشاره به اینکه بیمارستان های سروآباد و دهگلان هم از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار هستند، افزود: این دو بیمارستان سال آینده به بهره برداری می رسند البته در حال حاضر فقط از درمانگاه بیمارستان سروآباد استفاده می شود که باید کل بیمارستان به بهره برداری برسد.

زاهدی افزود: تعدادی از بیمارستان های استان مانند بیمارستان شهید بهشتی قروه نیاز به بازسازی و مرمت دارند که حتما باید انجام شود.

استاندار کردستان افزود: با توجه به نیاز منطقه، باید در کنار بیمارستان شهید بهشتی قروه، فضایی برای ساخت بیمارستان جدید به صورت جدی در نظر گرفته شود.

43 مصوبه رهاورد سفر وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کردستان

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در پایان سفر سه روزه خود به استان کردستان 43 مصوبه برای ارتقاء سطح بهداشت ودرمان استان کردستان به تصویب رساند و وعده داد كه خبرنگاران ظرف شش ماه آینده برای پیگیری اجرایی شدن بخضی از این مصوبات از وضعیت بهداشتی و درمانی استان بازدید كنند.

اختصاص100میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی شهرهای مختلف استان، صدور مجوز تاسیس دانشکده داروسازی و مجوز آموزش رشته های جراحی عمومی، پیراپزشکی و طب اورژانس، تجهیز هتلینگ بیمارستانهای بانه، مریوان و بیجار و تجهیز کامل بیمارستان 32 تختخوابی سروآباد و همچنین کوثر سنندج پس از تحویل از پیمانکار از مهمترین مصوبات این سفر بود.

ساخت یک مرکز بهداشتی درمانی در شهر قروه، تعویض تمامی تختهای بیمارستانی استان، خرید سه دستگاه آمبولانس و چندین دستگاه سی تی اسکن و همچنین ساخت و تجهیز بخش دیالیز در بیمارستان سینا در کامیاران از دیگر مصوبات سفر وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی برای کردستان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha