شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 131879

مواد تشکیلدهنده ظروف پلیمری اجزای ریزمنومرها هستند که در اثر تماس با حرارت بالا می‌توانند آزاد شده و به صورت جداره نازک بر کناره‌های ظروف پلیمری ظاهر شوند، منومرها قابل مشاهده نیستند اما می‌توانند در اثر تکرار استفاده از این ظروف به صورت آزاد در مواد غذایی بیشتر شوند.

ظروف پلیمری پلی به سوی سرطان

سلامت نیوز: مواد تشکیلدهنده ظروف پلیمری اجزای ریزمنومرها هستند که در اثر تماس با حرارت بالا می‌توانند آزاد شده و به صورت جداره نازک بر کناره‌های ظروف پلیمری ظاهر شوند، منومرها قابل مشاهده نیستند اما می‌توانند در اثر تکرار استفاده از این ظروف به صورت آزاد در مواد غذایی بیشتر شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مجاورت ظروف پلیمری با حرارت و نیز با مواد غذائی ph پایین بسیار می‌تواند خطرناک باشد؛ چیزی که پزشکان و مهندسان بهداشت به این موضوع توجه خاصی دارند و نمی‌خواهند افراد سلامتی خود را در معرض خطر و آسیب قرار دهند.

در همین راستا مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه نمی‌توان با هیئت‌های مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها همچون واحدهای صنفی رفتار کرد، اظهار کرد: با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی به هیئت‌ها و حسینیه‌ها در خصوص عدم استفاده از ظروف یکبارمصرف پلیمری اطلاع‌رسانی و آگاهی صورت گرفته است.

حسین خالقی مجد افزود: دفتر هماهنگی هیئت‌های مذهبی در سازمان تبلیغات اسلامی استقرار یافته و با نام هیئت یاوران عاشورا به فعالیت می‌پردازد.

وی با بیان اینکه قبل از فرارسیدن محرم و صفر بازرسان بهداشت تراکت‌های آموزشی در خصوص استفاده از ظروف گیاهی را به هیئت‌ امنای مساجد تحویل داده‌اند، افزود: پیش از ایام تاسوعا و عاشورا اکیپ‌های بازرسی خارج از ساعات اداری نیز در تکایا و حسینیه‌ها اطلاع‌رسانی مضرات ظروف یکبارمصرف پلیمری و نیز فواید استفاده از ظروف گیاهی را در دستور کار قرار دادند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به بالا بودن قیمت ظروف یکبارمصرف گیاهی عنوان کرد: متأسفانه به دلیل اختلاف قیمت ظروف گیاهی و پلیمری، بسیاری از ظروف پلیمری قبل از فرارسیدن ایام محرم توسط افرادی که نذر دارند تهیه و در اختیار هیئت‌ها، تکایا و ... قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همچنان شاهد استفاده از ظروف یکبارمصرف پلیمری به ویژه در ایام محرم و صفر در سطح شهر هستیم، افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی در این خصوص ضعیف بوده و باید دستگاه‌های متولی از جمله آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ستاد اقامه نماز، بسیج مساجد و ... در این امر ما را کمک‌ کنند.

خالقی‌مجد با تأکید به ایجاد صنعت تولید ظروف یکبارمصرف گیاهی در استان خاطرنشان کرد: با فراوانی تولید ظروف گیاهی شاهد افت قیمت آن خواهیم بود که این امر استقبال به مصرف آن را بالا خواهد برد.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های تولیدکننده ظروف پلیمری به دلیل خطر افتادن منافعشان حاضر به جایگزینی ظروف گیاهی نیستند، دلیل آن را تحمیل هزینه سنگین به تغییر پروژه و خط تولید دانست.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان با اهمیت به ترغیب صنعتگران به منظور ایجاد خط تولید ظروف یکبارمصرف گیاهی در استان گفت: بسیاری از استان‌ها از جمله قم، اصفهان، زنجان و البرز به تولید چنین ظروف گیاهی رسیده‌اند و بهتر می‌توانند عدم استفاده از ظروف پلیمری را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه مواد اولیه ظروف یکبارمصرف گیاهی نشاسته، سیب‌زمینی و ذرت است گفت: از آن جا که در همدان سیب زمینی فراوان تولید میشود، ظرفیت تولید ظروف یکبارمصرف گیاهی بسیار بالا بوده و باید به این موضوع توجه اساسی کرد.

خالقی‌مجد با اشاره به تشکیل کمیسیون نظارت بر اصناف در سال گذشته، عنوان کرد: در آن جلسه مدیران صنعت، معدن و تجارت نیز بر ایجاد چنین صنعتی استقبال کرده و تأکید به ارائه راهکارها و تمهیدات لازم را داشتند.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان در هفته‌های اخیر افزود: شخص فرماندار نیز در این کارگروه به آموزش و اطلاع‌رسانی در عدم استفاده از ظروف پلیمری تأکید کرده که باید در این زمینه همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

متوجه شدیم بازرسی‌های اتاق اصناف همدان به ویژه در ایام محرم و صفر نسبت به موضوع استفاده از ظروف گیاهی تشدید شده و برای اطمینان از این جریان نیز به سراغ مسئولین مربوطه رفتیم.

مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف همدان با اشاره به لزوم استفاده از ظروف یکبارمصرف گیاهی در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، اظهار کرد: با همکاری تعزیرات برای استفاده از ظروف گیاهی یکبارمصرف در ایام عزاداری محرم و صفر بازرسی و نظارت تشدید ‌شده است.

حمیدرضا بابایی عنوان کرد: با وجود اینکه بازرسی از هیئت‌ها و تکایا خارج از نظام قانون صنفی است اما تا حد امکان می‌توان تأکید به عدم استفاده از ظروف پلیمری را در برنامه داشت.

وی با بیان اینکه نظارت بر امور آشپزخانه‌ها در ایام عزاداری حسینی نیز صورت می‌گیرد، گفت: با وجود اینکه ظروف یکبارمصرف در آشپزخانه‌ها متعلق به هیئت‌ها و مردم است اما صاحبان آنها نیز پیشنهاد به استفاده از ظروف گیاهی را از سوی مردم در برنامه دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظروف گیاهی در استان طی چند ماه اخیر آغاز شده، گفت: اجرای کامل قانون نوپای استفاده از ظروف گیاهی در استان به همکاری مردم و سایر سازمان‌ها نیاز دارد و تنها متولی آن اصناف نیست.

بابایی افزود: باید زمان لازم برای خروج ظروف پلیمری از سطح عرضه و جایگزینی آن در استفاده از ظروف گیاهی مورد توجه باشد و ما نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

از آنجا که می‌دانیم متولیان پخش نذورات نیز حاضر نیستند سلامتی مردم به خطر بیافتد، در نتیجه باید بسیاری از موضوعات را بارها به مردم آگاهی داد، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و مسئولین نیز باید زمینه‌ ایجاد صنعت تولید چنین ظروفی را در استان فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha