سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13188

این عفونت توسط نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس یا استاف ایجاد می شود. در حقیقت % 25 افراد به طور نرمال این باکتری را در بینی، دهان ، اندام تناسلی و ناحیه مقعد حمل می کنند.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،در بسیاری موارد پاها نیز مستعد حمل این باکتری از کف زمین هستند. این عفونت با یک بریدگی کوچک شروع می شود وتوسط این باکتری عفونی می گردد. شدت عفونت های استافیلوکوکی از جوشش و غلیانی ساده تا عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک که باعث خوردگی گوشت می شود متفاوت است و این تفاوت بسته به عمق زخم ، سرعت شیوع عفونت و درمان پذیری آن نسبت به آنتی بیوتیک ها  دارد. عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک بیشتر در جنوب امریکا -به دلیل استفاده افراطی از آنتی بیوتیک ها-شایع تر است. نوعی از عفونت استافیلوکوکی که پوست را درگیر می کند آماس بافت همبندی نام دارد و لایه های عمیق تر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد که البته به کمک آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. این نوع از عفونت در جمعیت های عمومی بسیار رایج است (به خصوص در جمعیت هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رایج تر و شدیدتر بروز می کند). افراد مبتلا به دیابت یا دارای سیستم ایمنی ضعیف به خصوص مستعد ابتلا به آماس بافت همبندی هستند.
علائم عفونت استافیلوکوکی:
آماس بافت همبند معمولا در بخشی کوچک از پوست به صورت متورم، قرمز و دردناک که اغلب با زخمی باز شروع می شود قابل تشخیص است. در مواردی دیگر بدون هیچ گونه پارگی بروز می کند و هیچ کس نمی تواند حدس بزند که باکتری از کجا وارد شده است. نشانه های آماس بافت همبند عبارتند از هر گونه تورم، قرمزی، حرارت یا گرمی ، التهاب و درد. هرگونه زخم پوستی یا جراحت که دارای این گونه نشانه هاست ممکن است تبدیل به عفونت استافیلوکوکی گردد. اگر عفونت استافیلوکوک پخش شود ممکن است باعث ایجاد تب، در بعضی مواقع لرز ، تعریق و تورم محل گردد.
درمان عفونت استافیلوکوکی:
این نوع عفونت با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است. اما نوعی تغییرات فردی در نحوه عمل این آنتی بیوتیک ها وجود دارد. مثلا در دهه 1980 اغلب از پنی سیلین برای درمان این عفونت استفاده می شد ولی اکنون آنتی بیوتیک های دیگری استفاده می شود. در 50%  از موارد عفونت ، مقاومت به آنتی بیوتیک (حتی قویترین نوع آن)وجود دارد و این خود نوعی مشکل است. اکنون آنتی بیوتیک های نیرومندی وجود دارد که البته نیازمند شناخت زمان استفاده توسط پزشک است. نوعی دیگر درمان نیز برای این نوع عفونت وجود دارد. اگر چنانچه عفونت به قدری عمیق شده که ماهیچه ها یا بافت های مرتبط با ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار داده است باید در قالب جراحی پاکسازی محل صورت گیرد.
آیا عفونت استافیلوکوکی قابل پیشگیری است؟
البته روش هایی برای پیشگیری از عفونت وجود دارد. هر زمان که بریدگی در پوست حاصل شود باید با آب وصابون محل را شستشو داده سپس خشک و تمیز کنید و از پمادهای ضدعفونی کننده استفاده نمایید و روی زخم را بپوشانید.اخیرا نیز شیوع بیماری در بین بازیکنان فوتبال دیده شده است که هر زمان یکی از افراد تیم مبتلا به عفونت می شود به بقیه بازیکنان نیز سرایت می کند. اگر عفونت به صورتی است که ترشح دارد می تواند مسری باشد. و اگر افراد از حوله یا سایر اشیا آلوده مشترکا استفاده کنند، احتمال انتقال زیاد است. پوشاندن پا در اتاق های رختکن و سایر مکان های عمومی پر رفت و آمد نیز می تواند در پیشگیری از ابتلا مفید باشد. درضمن اگر زخمی به طور غیر معمول دردناک یا قرمز شود، بهتر است  بی درنگ به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha