دبیر اجرایی دهمین کنگره تغذیه ایران گفت : صنعتی شدن نان در کشور در زمان کنونی به دلیل تماس مستقیم خمیر نان با شعله های آتش معضل آلودگی شیمیایی این ماده غذایی مهم و اصلی را کاهش نداده است.

دکتر علی کشاورز در حاشیه گشایش این کنگره در گفت و گو با ایرنا به پخت نان به روش صنعتی اشاره کرد و افزود:روش طراحی سیستم نان های صنعتی در دنیا به گونه ای است که پخت نان کاملا از آتش جداست و هیچ گونه آلودگی از گازهای سوختی وارد نان نمی شود.
وی اظهار داشت: این در حالی است که در کشورما درپخت صنعتی نیز نان ها مستقیما از شعله آتش عبور می کنند وبنابراین فرآیند صنعتی شدن نان در کشوراین مشکل را حل نکرده است.
کشاورزبا بیان اینکه فرآیند پخت صنعتی نان معضل شیمیایی آن را کاهش نداده است گفت : اکنون برای انجام فرآیند تخمیرنان ازدی اکسید کلر که یک ماده شیمیایی مضر است ،استفاده می شود.
کشاورز افزود: بنابراین مواد شیمیایی و تماس مستقیم با هیدروکربن های شعله آتش آلودگی شیمیایی نان ها را افزایش می دهد، در صورتی که ابتدا باید پروسه تخمیر درست انجام شده باشد و همچنین از تکنولوژی مدرن پخت در تولید نان های صنعتی استفاده شود و با طی این مراحل است که پخت نان به روش صنعتی بسیار مطلوب است.
وی دراین گفت وگو به غذاهایی تحت عنوان "غذاهای فراویژه" اشاره کرد و گفت : علم تغذیه وارد زمینه ویژهای شده که در این راستا برای افرادی که دچار عدم تحمل غذایی ،حساسیت غذایی و مشکلات گوارشی هستند از پروبیوتیک ها (دسته ای از میکروب های مفید) در مواد غذایی استفاده می شود، به این ترتیب مواد غذایی که در ساخت آنها از پروبیوتیک ها استفاده می شود شرایط خاصی را برای افراد مبتلا به اختلالات ذکر شده فراهم می کند به گونه ای که می توانند مواد غذایی دلخواه خود را بدون ایجاد عارضه مصرف کنند.
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه " امروزه با ایجاد تغییرات روی ژن ها کیفیت مواد غذایی را تغییر می دهند " گفت :به عنوان مثال پروتیین مواد غذایی گیاهی با تغییراتی که درآنها اعمال می شود، خاصیت پروتیین های حیوانی را پیدا می کند وبا استفاده از این روش می توان میزان تولید را در واحد سطحی که پاسخگوی جمعیت بسیار کلان و روز افزون جهان باشد، ایجاد کرد.
کشاورز با بیان اینکه هدف از برگزاری دهمین کنگره تغذیه ایران چاره اندیشی در خصوص وضعیت تغذیه کشور است ، گفت: دو هزار مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که از این تعداد 100مقاله بصورت سخنرانی و حدود 600 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است .
قرار است در حاشیه برگزاری این کنگره کارگاههای آموزشی در زمینه تغذیه در دوران بارداری و شیردهی ، تغذیه و رژیم درمانی در بیماریهای قلب و عروق برپا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha