رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان گفت: اکثر آسیب دیدگان شبکه های اجتماعی در فضای سایبری بانوان هستند.

سلامت نیوز: رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان گفت: اکثر آسیب دیدگان شبکه های اجتماعی در فضای سایبری بانوان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید مصطفی مرتضوی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش برخی جرایم بویژه در حوزه اجتماعی و اخلاقی به مدد شبکه های اجتماعی گفت: در این فضا خلاء آموزش سایبری در جامعه حس می شود.

وی 69 درصد کل جرایم استان را معطوف به جرایم سایبری دانست و گفت:امسال در حوزه اجتماعی جرایم سایبری سه درصد افزایش وقوع نسبت به سنوات گذشته داشتیم.

وی 21 درصد کل جرایم سایبری را اخلاقی عنوان کرد و گفت: در بخش جرایم سایبری حوزه اقتصادی با افزایش حدود 300 درصد وقوع مواجه هستیم.

سرهنگ مرتضوی افزود: 80 درصد انگیزه کل جرایم سایبری، منافع مالی و اقتصادی، 10 درصد غیراخلاقی، پنج درصد سرگرمی و پنج درصد انتقام جویانه است.

وی یادآوری کرد: 66 درصد جرایم حوزه اخلاقی معطوق به شبکه های اجتماعی است.

این مسوول انتظامی افزود: 21 درصد جرایم حوزه اخلاقی به وب سایتها، 9 درصد وبلاگ، چهار درصد ایمیلی است.

وی خاطرنشان کرد: 49 درصد جرایم سایبری هتک حیثیت و نشر اکاذیب، 33 درصد فیلمها و عکسهای خصوصی، هشت درصد ایجاد مزاحمت، دو درصد تحریک با اعمال منافی عفت و هشت درصد هم جرایم خرد در حوزه اخلاق را شامل می شود.

رییس پلیس فتای اصفهان افزود: در حوزه اقتصاد، 71 درصد کل جرایم اقتصادی از جنس کلاهبرداری رایانه ای و ناشی از کلاهبرداریهای پیامکی و 29 درصد پرداختهای غیرمجازاز حسابهای بانکی کاربران است.

وی ادامه داد: کلاهبرداری های پیامکهای با شگردهای خاص شامل شرکت و برنده شدن در قرعه کشی صورت می گیرد که این جرایم با توجه به اقدامات پیشگیرانه این پلیس در دستگیری 25 نفر متهم در یکی از استانهای کشور امسال نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اکثر جرایم سایبری در شبکه های اجتماعی لاین، وایبر، تانگو و بی تاک اتفاق می افتد.

سرهنگ مرتضوی افزود: علت اصلی وقوع جرم ناشی از اعتماد، خوش بینی و مثبت اندیشی کاربران است زیرا برخی کاربران برای ایجاد اطمینان و تعمیق ارتباطات اقدام به خودفاش سازی و ارسال اطلاعات خصوصی و خانوادگی می کنند که می تواند ابزاری برای باج خواهی و سلب آسایش خانواده ها شود.

سرهنگ مرتضوی افزود: با توجه به مشهود بودن افزایش جرایم بصورت خاص باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب پذیری آن در جامعه صورت گیرد.

وی اظهار کرد: پلیس فتا برای این منظور در حوزه آموزش با تمام قوا وارد شده و به برگزاری دوره های آموزش با همکاری آموزش و پرورش و سایر نهادها و سازمانهای اجتماعی اقدام کرده است.

وی افزود: در جرایم سایبری سطح کشف نسبت به وقع جرایم رقم مثبتی در حدود 118 درصد است که نشان می دهد پلیس فتای استان 18 درصد نسبت به وقوع جرایم سایبری جلوتر هستیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به غیر رسمی بودن فعالیت سایتهای همسریابی گفت: 135 وب سایت همسریابی مسدود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha