معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: اعتیاد بعد از حوادث و سوانح رانندگی، بیماری‌های قلبی ، عروقی و افسردگی، چهارمین بیماری در ایران است.

دکتر  حسن امامی رضوی گفت : اعتیاد بعد از سوانح رانندگی، بیماری‌های قلبی و افسردگی، چهارمین بیماری در ایران است.
وی گفت : اختلالات مصرف مواد یک معضل عمومی سلامت در همه جوامع است و هزینه های زیادی را برای کشورها در بر دارد.
امامی رضوی توضیح داد : اعتیاد علاوه بر انتشار بیماری‌های منتقله از راه خون، عوارض دیگری از جمله هزینه‌های اجتماعی، کاهش توانایی تولید در جامعه، کاهش درآمد خانواده‌ها، افزایش حوادث ترافیکی و افزایش فعالیت‌های خلاف قانون را به جوامع تحمیل می‌کند.
امامی رضوی دستاورد سه دهه مبارزه با اعتیاد در ایران را شکل گیری نگاه علمی به اعتیاد برشمرد و گفت : مبارزه با اعتیاد مسوولیت مشترک تمام بخش های جامعه است و این دیدگاه در کل نظام منجر به اتخاذ و تدوین سیاست های کلان برای تامین پاسخی هماهنگ به اعتیاد در کشور شده است .
وی با اشاره به اینکه در راستای تصویب چشم انداز 20 ساله ایران ، کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر مورد تاکید قرار گرفته است گفت : وزارت بهداشت در طول سال های گذشته ،مداخلات پیشگیرانه ، درمانی و کاهش آسیب را از جمله مداخلات این وزارتخانه برای مقابله با بیماری اعتیاد مورد توجه قرار داده است.
امامی رضوی افزود : در راستای رویکرد های وزارت بهداشت ، کاهش آسیب اعتیاد در بین معتادان تزریقی و خطرناک از طریق توزیع سرنگ و سایر وسایل پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه خون مانند ایدز و نیز بکارگیری درمان جایگزین برای این افراد تا کنون تاثیرات مثبت خود را نشان داده است .
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: در طول 26 سال گذشته وزارت بهداشت با ادغام خدمات سلامت، تحقیقات و آموزش پزشکی در کنار هم راهبردهای موثری را برای افزایش دسترسی به خدمات کاهش آسیب و دسترسی بیشتری معتادان به تسهیلات قانونی به کار گرفته است، مراکز درمان و کاهش آسیب دولتی و خصوصی دارای مجوز و اعتبار بخشی NGOها و نیز تدوین و ابلاغ آیین‌نامه مراکز درمان گذری اعتیاد نتایج ثمربخشی داشته است.
معاون وزیر بهداشت گفت:‌ توزیع سرنگ و سوزن رایگان بین معتادان ،افزایش دسترسی معتادان به خدمات کاهش آسیب های مصرف مواد، ایجاد بستر برای راه‌اندازی مراکز درمان و کاهش آسیب برای بخش خصوصی، گسترش فعالیت گروه‌های داوطلب نیازمندیابی از بین معتادان بهبود یافته یا در حال درمان ، کمک در پرداخت هزینه های درمان به معتادانی که توانایی پرداخت هزینه های درمان را ندارند از جمله برنامه‌های موفق وزارت بهداشت در کاهش آسیب معتادان است .
وی به برنامه ادغام خدمات اعتیاد در نظام مراقبت های اولیه که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد اشاره کرد و گفت : ادغام خدمات درمان و کاهش آسیب در سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی کشور در سال‌های گذشته بستر مناسبی را برای گسترش این خدمات بین معتادان و افراد در معرض آسیب فراهم کرده است.
امامی رضوی با بیان اینکه ما نیازمند ارتقای کیفی خدمات کاهش آسیب در کشور هستیم، گفت : ارتقای نظارت، پایش و ارزیابی برنامه‌های کاهش آسیب و اصلاح نقاط ضعف آن می‌تواند برنامه کاهش آسیب ایران را به عنوان یک برنامه الگو در جهان معرفی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha